2011-03-20

Nya namn ger nytändning åt S?

Just nu meddelades att valberedningen föreslår Mikael Damberg som ny ordinarie ledamot samt Veronica Palm och Leif Pagrotsky till nya suppleanter till Socialdemokraternas verkställande utskott (VU). Det är utmärkta förslag. Mikael Damberg kommer nu att ta över rollen som ekonomisk talesperson för partiet, erfar SVT Aktuellt. Här har Leif Pagrotsky redan tidigare förklarat att han inte stod till förfogande för uppdraget.

Jag har vid flera tillfällen uttalat mig kritiskt över det sätt varpå valberedningen hanterat processen. Desto gladare är jag att de förslag som valberedningen lanserat varit både kloka och i en del fall djärva.

Valberedningen har också förklarat att de kommer att nominera ytterligare en kvinna som suppleant till VU. Här hoppas jag att valberedningen vågar visa fortsatt klokhet och frimod och nominerar Lena Sommestad. Hon symboliserar det nytänkande och den strävan efter samhällsanalys som partiet så väl behöver. Jag rekommenderar i detta sammanhang gärna Jesper Meijlings och Sverker Sörlins artikel på DN Debatt i dag om Socialdemokratins icke-analytiska och ambivalenta inställning till marknadslösningar.

Valet av Mikael Damberg som ekonomisk talesperson bidrar också till att hålla ihop partiet, nu när Thomas Östros tvingats avgå.

Dagens Sifo-mätning visar också att avståndet mellan de rödgröna och Alliansregeringen i princip försvunnit. Det är en socialdemokrati i svag medvind och med förutsättningar för nytändning som samlas till kongress om några dagar.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror Håkan Juholt blir en bra "bagare" ( ordförande ) för S det gäller att ha rätt ingredienser i degen för att brödet ska smaka bra.

Andreas

Olof sa...

Kanske inte helt oväntat vad gäller ekonomisk talesperson, men jag är rädd att han inte riktigt kommer att räcka till.

Min gissning är att han politiskt kommer att fortsätta i ungefär samma pragmatiska tradition som föregångarna Feldt, Persson, Åsbrink, Nuder och Östros, och så långt är allt gott och väl.

Dock är jag rädd för att han inte kommer att ha tillräcklig tyngd och att han kommer att klämmas från två håll; dels från borgerligheten med kända argument avseende t ex höga skatter och bidrag, och dels från de delar av socialdemokratin som hoppas på något helt nytt i och med Juholt.

Hoppas jag har fel...

Kerstin sa...

Vad menar du med att valet av Damberg bidrar till att hålla ihop partiet? Att det garanterar/lovar fortsättning på de senaste 25 årens ekonomiska politik?

Anonym sa...

Hej,
Jag hoppas ju på Sandro Scocco, finns det nån chans? Varför inte, för lite "sosse" eller för lite ekonom?

Joakim sa...

Jag hoppas på Sommestad i VU och som Ekonomisk politisk talesperson. Hon är den enda med samhällsanalys och tyngd nog att ta den posten, om nu Pagrotsky har tackat nej.

Anonym sa...

Jag hoppas också på Sommerstad i VU men även Scocco. Jag tror faktiskt den senare är bättre som ekonomisk politisk talesperson. Efter att ha sett dem båda i flertalet sammanhang tycker jag att den sen senare är bredare och bättre pedagog. Lena är mer visionär mer idéburen men inte lika konkret och realpolitiskt som Sandro. Tror också mer på Scocco i matchen mot Borg. Även om jag verkligen hoppas att Lena får en centralposition. Miljöpolitisk talesperson (finns det?)

/my