2011-03-29

Vad bör en partiledarkandidat berätta för valberedningen?

Jag gav tidigare i dag följande kommentar till TT: Givet all den uppmärksamhet som kommer att omgärda Håkan Juholt som partiledare bedömer jag det som oundvikligt att uppgifterna om domen mot hans särbo blir offentliga. Om inte medierna lyft fram saken hade närforum och bloggar av olika slag i stället gjort stor sak av det hela. Därför tycker jag det är lika bra att medierna uppmärksammar saken nu, och på ett sakligt och korrekt sätt. Jag tycker att Håkan Juholt borde ha uppmärksammat valberedningens ordförande på saken. Juholt måste ha insett att saken skulle ha kommit till allmän kännedom. Nu får valberedningen kännedom om saken i efterhand genom media, i stället för genom Juholt själv. Jag tror inte det här påverkar Juholt möjligheter att bli statsminister, eller hans trovärdighet i väljarnas ögon. Hans särbo är inte politiskt aktivt och hon har erkänt och sonat sitt brott. Bortsett från att Juholt borde ha informerat valberedningens ordförande är det svårt att se vad han hade kunnat göra annorlunda. Artikeln från TT kan läsas bl a här.

3 kommentarer:

Wheelie sa...

Jag håller med dig men vet man/vi att Håkan Juholt själv faktiskt visste om domen?
Kanske säger mer om mig själv men talar man verkligen om alltid för sin partner. När tar man upp en sådan här sak? Å andra sidan OM hon inget sagt till Håkan borde hon ha sagt det när han dök upp som kandidat.

Anonym sa...

Skoj att se att det finns en s-bloggare som trots allt inser att det finns ett möjligt problem här, även om du väljer att försöka släta över det.

Vad kulbon sysslat med för brottsliga aktiviteter är naturligtvis inte särskilt viktigt, Juholt är inte ansvarig för vad andra människor gör.

Men Juholt är ansvarig för vad han själv gör, och han ljög för valberedningen när dom frågade om eventuella lik i garderoben. Han har ju medgett att han visste vad hon gjort. Och detta ser jag som potentiell S-väljare (röstat S i alla mina val fram till 2006) som mycket allvarligt, för om han ljugit om detta, då kan han naturligtvis ha ljugit om mycket annat också.

Olof sa...

Jag är enig om att det inte borde påverka hans möjligheter som politiker, men jag är rädd för att det ändå finns en viss "smittoeffekt", framförallt emotionellt grundad.