2010-03-24

I stället för bojkott - ersätta israeliska bosättarvaror med palestinska varor

I kväll deltog jag i ett samtal med Hitham Kayali från den palestinska myndighetens näringsministerium angående ett projekt som syftar till att ersätta israeliska bosättarvaror på Västbanken med palestinska varor. Tanken är god. Projektet - som har stöd i palestinsk lagstiftning -mobiliserar det palestinska folket för en gemensam sak. Samtidigt blir ersättandet en politisk protest mot ockupationsmakten och de olagliga bosättningarna.
Läsaren av denna blogg vet att jag inte är en anhängare av en bojkott mot Israel. En sådan bojkott skulle inte nå tillräcklig uppslutning för att bli verksam, och den skulle snarast stärka de fundamentalistiska krafterna till höger i den israeliska politiken. Men kampanjen för att ersätta bosättarvarorna med palestinska varor är en konstruktiv, smart sanktion. Jag har förståelse för att det kan vara svårt för svenska konsumenter att hålla sig orienterade om vilka israeliska varor som kommer från bosättningar och vilka som inte gör det. Men kampanjen utgör en inspirationskälla i en debatt som bör bli mer nyanserad än "för eller emot" en bojkott av Israel.
Mötet genomfördes på det mycket stiliga The American Colony Hotel i östra Jerusalem. Hotellet har en svenskprägel genom att det var i denna byggnad som de svenska Jerusalemfararna slog sig ner i slutet av 1800-talet. Tre svenska namn pryder också hotellets tavla med namnkunniga gäster: Selma Lagerlöf, Ingrid Bergman och Carl Bildt.

11 kommentarer:

Dessa mina minsta bröder sa...

Intressant förslag att ersätta israeliska bosättarvaror på Västbanken med palestinska varor. Som utvik skrev jag om The American Colony Hotel i östra Jerusalem.
Citat" Bönderna från Nås blev offer för eskatologiska spekulationerna och en fanatisk religiös diktatur, tyvärr så kan det som hände för över 100 år sen upprepas, jag behöver bara skriva Knytby så för står ni: Citat – Jag ville få respekt för människorna i Knutby genom att jämföra med Nås, säger han. Båda bestämmer att deras lära är den enda rätta. Som grupp äger man sanningen om Gud, världen och människan slut citat ur Jerusalem fararna

gudmundson sa...

Det är faktiskt en lysande idé. Jag hoppas många följer ditt exempel.

Ärligt talat: folk kan bojkotta Israel också, om de vill. Det viktigaste här är att stötta alla palestinska initiativ som har en konstruktiv målsättning.

Tipsa gärna om produkter man kan köpa!

BR sa...

Tja. Om Ulf vill ersätta israeliska varor med palestinska så så kommer han att finna att hans mobil inte funkar, att hans dator står still och att hans TV inte har någon bild.
-:)

/BR

Anonym sa...

Jag kommer nog att vilja stötta palestinska produkter utan att för den skull ersätta "bosättarvaror" med palestinska, snarare komplettera i syfte av försoning. Fredliga palestinska initiativ behöver uppmuntras. BR, pågår det high-tech forskning även i judiska samhällen på Västbanken?

A-K Roth

BR sa...

A-K! Jag gissar (utan att säkert veta) att en hel del bosättare är anställda inom israelisk hi-techindustri.
Jag bifogar en länk med en lista över företag i bosättningsområdena

http://www.whoprofits.org/Involvements.php?id=grp_inv_settlement

/BR

Mats sa...

Då ser vi fram emot en konsekvent hållning.

Om palestinier på VB inte ska få njuta av israeliska produkter så bör Israel inte heller erbjuda israeliska produkter i de hundratals hjälpleveraner som Israel är det enda landet som erbjuder till Gaza.

Därmed bör Gazaborna endast tillåtas få mer eller mindre rutten frukt och grönsaker fraktade ända från Jordanien. Detsamma gäller barnmat och andra proukter där de israeliska är vida föredragna av Gazaborna än arabiska halvfabrikat.

Alla israeliska produkter som Israel skänker i hjälpleveransera till Gaza bör alltså omedelbart dras in.

Eller?

Bulten i Bo sa...

Stöder A-K Roth och hennes vapendragare BR bosättningar på västbanken?

Jag trodde ni var för en tvåstatslösning. Har jag missförstått er?

Anonym sa...

BiB, du vill alltså driva ännu en diskussion till det personliga; har nu börjat med att klumpa ihop personer a la "vapendragare". Tråkigt. Men visst minns du min inställning till olagliga vs olagliga bosättningar och min aversion till att somliga områden enligt lag måste vara judefria, som det blev under Jordaniens ockupation? Fördrivningen av judar från VB var en skam. BR får svara för BR. F.ö. handlar de senaste nyheterna inte om VB utan om norra Jerusalem, ett område som det kommer att förhandlas om vid fredsavtal när båda parter kommer att kompromissa.

Högt på min lista står dock att båda sidor tar ansvar. PLO/Fatah har nyligen handlat på ett vidrigt sätt och mot Oslofördraget, t.ex. när de offentligt hyllade en massmörderska som ansvarade för mordet på dussintals oskyldiga, bl.a. 13 barn. Ett torg i Ramallah är nu uppkallat efter henne efter en hyllningsceremoni. Varför skriver ingen om hur detta sorts agerande står i vägen för fred?

A-K Roth

Bulten i Bo sa...

Verkar som A-K är anhängare av ett land där palestinier och judar kan leva sida vid sida med varandra med identiska medborgerliga rättigheter. Och rätten att återvända från de områden som man blivit fördriven stöder hon också. Ännu en person vunnen för tanken på en enstatslösning; A-K och jag överens igen, alltså!

Anonym sa...

Dessvärre antar du fel om min syn på enstatslösning, Johan. Jag ser tvåstatslösning som den enda möjliga, liksom Ulf Bjereld. Men sluta ge mig så mycket uppmärksamhet; jag kräver det inte. Sällskapssjuk?

A-K

Anonym sa...

Nu är det dags för Israel att lära av de européer och förklara en mot-bojkott. Man kan börja med att bojkotta de två mest kända svenska kedjor - IKEA och H & M.