2016-10-11

"Jag klipper alla, men inte hundar." Om islamofobi och främlingsfientlighet.

Jag har haft förmånen att få tillbringa ett par fina höstdagar i Oslo. Till frukosten i morse läste jag en artikel i Aftenposten som väckte flera tankar.

Den 12 september i år dömdes hårfrisörskan Merete Hodne till 15 000 norska kronor i böter för olaga diskriminering, då hon i sin frisersalong vägrat betjäna en kund som bar hijab. Igår möttes Merete Hodne och kunden Malika Bayan i en debatt om händelsen, arrangerad av Debattforum Larvik.

Merete Hodne ångrar inte att hon vägrade klippa Malika Bayan. "Jeg kommer heller inte att ta emot kunder med nazist-symboler eller Ku Klux Klan-kläder", sa Merete Hodne under debatten. Hodne tänker emellertid inte att ta bort skylten i frisersalongen som intygar att hon klipper alla. "Jag klipper alla, men inte hundar", förklarade hon. "Liknar du oss vid hundar", frågade Malika Bayan. "Ja, kanske det", blev Merete Hodnes svar.

Merete Hodne vill förbjuda islam och hon uppmanar folk att läsa Fjordman, den norske bloggaren som var en ideologisk förebild för massmördaren och terroristen Anders Behring Breivik. Hodne betraktar hijaben som en totalitär politisk symbol som antyder att hon och andra icke-muslimer kommer att dödas. Malika Bayan svarade: "Vi måste arbeta tillsammans för att stoppa den extremism och terrorism som du är rädd för. Du finner den inom kristendomen och ateismen också."

*
Merete Hodnes uttalanden hade knappas varit politiskt möjliga i Sverige. Att vilja förbjuda en världsreligion innebär att vilja upphäva religionsfriheten. Att likna hijabbärande muslimska kvinnor vid hundar innebär sannolikt hets mot folkgrupp eller något motsvarande lagbrott. Sverige och Norge skiljer sig åt.

Men världen är inte enkel. Det är i Sverige som vi har ett riksdagsparti med ursprung i nazistorienterade miljöer och vars företrädare på olika nivåer vräker ur sig rasistiska och antisemitiska påtåenden. Norska Fremskrittspartiet vill knappast ta i Sverigedemokraterna ens med tång. Så Sverige är inte nödvändigtvis bättre, me rasismen och främlingsfientligheten tar sig olika uttryck.

Jag tycker det var modig av Malika Bayan att öppet möta den person som diskriminerat henne. Må hennes mod inspirera oss alla att kamp mot rasism och främlingsfientlighet - i Norge och i Sverige.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker också det var modig av Malika Bayan att öppet möta den person som diskriminerat henne. Jag växte upp i en schartauansk miljö där de äldre kvinnorna bar huvudduk, en huvudduk som var svart när de gick till kyrkan. Sen dess har utvecklingen gått framåt. De kristna kvinnorna i Sverige behöver inte längre manifestera sin tro med klädseln.
Men jag tycker att Ulfs vällovliga kamp mot islamofobi skulle haft större trovärdighet om han inte bara pliktskyldigast från och till tagit avstånd från uppenbara fall av kvinnoförtyck i islams namn utan med samma frenesi engagerat sig för den kamp som t ex Nalin Pekul och Hanna Gadban för mot kvinnoförtryck i förorterna. Jag kan iofs missat något, men av detta hittar jag lite på hans blogg, däremot stöd för manifestationer som t ex hijabuppropet. Den islamiska gruppen De väntandes vänner ska i höst ordna en söndagsskola I Göteborg och Malmö där de förmodligen kommer att lära ut sin syn på kvinnlig klädsel:
http://dvv.se/bok/hijab/23.htm
Att företrädare för sverigedemokraterna "vräker ur sig rasistiska och antisemitiska påståenden", senast manifesterat av Hagvall och Sjöstedt visar att de har en lång väg att vandra innan de blir rumsrena, om någonsin. Men den antisemitism som Malmös judar drabbats av kommer inte i första hand från sverigedemokraterna. Bland de som gett uttryck för uppenbar antisemitism finns tom en medlem i Ulfs egen organisation.
Jag instämmer i Magnus Norells ståndpunkt: stora delar av islam måste reformeras och reformeras inifrån på liknade sätt som skett med kristendomen. Då kommer islamofobin automatiskt att minska hoppas en islamofob...
Klas Bengtsson

Anonym sa...

Såvitt jag förstår av bloggposten, så dömdes Merete Hodne till ett ganska kännbart straff. Med andra ord - hennes handling och uttalanden är inte OK i Norge heller. Jämför med den öppna anti-semitismen i Malmö, där förövarna inte lagförs. Anti-semitismen tillåts härja fritt i Malmö, så till den grad att det har utfärdats en resevarning för judar att besöka staden.

Ja, det var modigt av Malika Bayan att öppet möta den person som diskriminerat henne, men naturligtvis helt ofarligt. Tror du det skulle vara lika ofarligt för en jude från Malmö att öppet möta en ung islamistisk anti-semit?

Anonym sa...

Fattas det inget i den här historien? Klipper inte Merete män i samma salong? Hur skulle Malika ha kunnat ta av sig sin hijab och visat sitt hår då? Kanske detta bara var en utmaning från Malikas sida.
Arbeta tillsammans? Så länge muslimerna själva inte inser att de ska ta seden dit de kommer och reformera Islam kan det inte bli någon lösning på de problem som tornar upp sig i väst. Undrar vilken kristen terrorism hon hade i tankarna.
Norges invandringspolitik är inte tänkbar i Sverige. Där har de varit betydligt smartare än svenskarna.
Nej, det där med hund var olyckligt sagt. Men judar får höra (från vilka?) titt som tätt att de är apor och svin. Vem reagerar på det?
Ulrika

Anonym sa...

Trist historia! Man får väl förutsätta att hon hade varit villig att ta av sig hijaben under själva klippningen. Men bortsett från detta så finnas det avarter i alla religioner. Om tillräckligt många säger sig ställa sig bakom hederskultur mm, och säger sig göra detta i islams namn, så är ju detta en del av Islam, på samma sätt som korstågen en gång i tiden var en del av kristendomen.

Avarter av den sanna läran...? Javisst, men om tillräckligt många omfattas av avarterna, så spelar benämningarna inte så stor roll. Detta gäller såklart avarter av alla religioner. Här måste förstås få finnas en berättigad oro, och som inte får fastna i definitionsfrågor om vad sann lära är.
Kjell Eriksson

Jan Holm sa...

Sossarnas nuvarande strategi, att mer och mer utmåla SD som nazister och rasister, är väl främst till för att inte Alliansen ska kunna ta stöd av SD i syfte att bilda regering.
Att Sossarna glömmer sin egen historia med rasbiologiska institut,steriliseringsprogram och nassetransiteringar, visar på hyckleriet i svensk politik.
Frågan är om Löfven också tycker att de 20-25 % som kommer att rösta på SD också är nazister och rasister?
Vad gäller islamofobin, så är det väl bra ha en kritisk hållning till den kvinnosyn som råder inom islam, men också ifrågasätta den finansiering av moskebygge, som diktaturen Saudi-Arabien står för.

Anonym sa...

Ulf Bjereld säger ”Att likna hijabbärande muslimska kvinnor vid hundar innebär sannolikt hets mot folkgrupp eller något motsvarande lagbrott”.

Det märkliga i situationen är ju att det väl inte vore ett lagbrott i Sverige att kalla en ”svenne” för otrogen hund. Det är väl det som kallas ”asymmetrisk krigföring”.

Anonym sa...

@Klas Bengtsson 08:08 em

Men syftning på huvudduk säger du att ”De kristna kvinnorna i Sverige behöver inte längre manifestera sin tro med klädseln”.

Det du kallar huvvudduk kallades nog egentligen huckle och har väl ingen religiös anknytning. Plaggets utformning signalerade väl egentligen social status.

Anonym sa...

@ 9:15 fm
1 Äldre allmogenamn för huvudduk är huckle. Jag översatte alltså till modern svenska så att även yngre ska förstå.
2 Där jag växte upp hade det utan tvekan en religiös anknytning.
3 http://fof.se/artikel/vad-hande-med-den-kristna-slojan
Klas Bengtsson

Anonym sa...

@Klas Bengtsson 4:33 em
1 Jag tror sjal eller sjalett är ord som bättre än huvudduk beskriver vad hucklet var.
2 Jag tror också att hucklet var lika vanligt i de Östgötska allmogekvinnornas liv som i de hällörade fiskekärringarnas liv i det schartauanska Bohuslän.
3 Här http://www.ungafakta.se/vikingar/vardag/klader/ kan man läsa att håret sattes upp då man arbetade och skyddades av en sjal. Tror du vikingatiden kvinnor började med sjalen först efter det att de kristnats?

Anonym sa...

@ anonym 9:39 em
Du får naturligtvis tro vad du vill.
P1 är hämtat från Wikipedia. Men vad det kallas för är irrelevant i sammanhanget. Sjal https://sv.wikipedia.org/wiki/Sjal
P2 kommer från egenupplevd kunskap. Vilken emperi stöder du dig på?
P3 talar för sig själv tycker jag. Att huvudbonader används av praktiska orsaker är en annan fråga. Jag skulle t ex inte påstå att en mössa på huvudet i 10 minusgrader har religiösa orsaker.
Klas Bengtsson

Anonym sa...

@Klas Bengtsson 7:35 fm

P1 Från Wikipedia (https://sv.wikipedia.org/wiki/Huvudduk) kan också följande inhämtas: ”Huvudduken har funnits i bruk från forntiden. Under medeltiden var huvudduken stora, vita och stärkta tyger, dok, som lever kvar i högtidskläder än idag. Dess omfång och storlek minskade till att senare bli kvadratiska, vikta och knutna på olika sätt bak i nacken.

Med huvudduken signalerades i Sverige fordom avsevärt mer än idag. Färg, form och utsmyckning användes för att signalera social status, familjeförhållanden och skillnaden mellan vardag och fest. Syftet var troligen primärt att skydda håret från smuts, och från att fastna i omgivningen, men anses också grunda sig i avsikten att dölja håret.”

Och här http://www.alltombibeln.se/bibelfragan/klader.htm kan man läsa att i ”de svenska frikyrkorna har det till exempel funnits - ofta outtalade - "regler" vad det gäller håret (en kvinna skulle inte klippa håret, utan man drog i stället ihop håret i typisk knut i nacken), huvudbonaderna (en kvinna skulle bära hatt i gudstjänstlokalen) och kläderna (en kvinna skulle inte gå i manskläder, dvs byxor, i synnerhet inte på gudstjänster etc).”

Hatten dessa tanter bar hade de nog också när de samlades till kafferep och dryftade vad som hade tilldragit sig i församlingen, byn eller kvarteret. Och hattarna behöll de säkert på under hela sin säkert ibland nog så ogudaktiga sladdersession.

P2 Jag bygger min kunskap mest på vad jag observerar och läser men också på information från och bilder av min mormor, som var en allmogetös i tonåren vid 1800-talets slut.

P3 Det finns inget som talar för att det skandinaviska/nordiska huvudklädets rötter skall sökas i de abrahamitiska religionernas föreställningar. Att abrahamitiska föreställningar så att säga färgat av sig på vid kristnandet redan existerande seder och bruk är säkert sant. Och det var väl ett givande och tagande. Att Jesus födelse är förlagd till den 25 december lär ha mer att göra med de europeiska folkens vid kristnandet redan existerande hedniska högtidsbruk än med verkligheten. Med ett modernt uttryck "approprierade" kristendomen en hednisk högtid. Man försökte göra detsamma med midsommarfirandet, men misslyckades åtminstone i Sverige.