2017-07-01

Almedalen - i nazismens skugga

Så rullar Almedalsveckan in. I år är mina känslor mer blandade än tidigare.

1.) Är det så att Almedalsveckan har nått sin kulmen, och att konceptet blir svårt att utveckla ytterligare? Kvantitativt fortsätter arrangemanget att växa. I år slås nya rekord med över 4 000 arrangemang i programmet. Nästa år är det valår, och då kommer antalet programpunkter sannolikt att vara ännu fler. Samtidigt väljer statsministern i år valt att inte delta, och Politikerveckan Järva utmanar om uppmärksamhet och deltagande. Jag tycker mig känna en något mer dämpad entusiasm inför årets vecka jämfört med tidigare. Visst, 2018 sätts nya rekord och alla partiledarna finns på plats. Men vad händer sedan?

2.) En mer dämpad entusiasm hänger också samman med att aktiva nazister i form av Nordiska motståndsrörelsen (NMR) har fått hyra mark och kommer att finnas på plats. Nazisternas närvaro har fått flera aktörer att dra sig ur, till exempel Riksförbundet för Sexuellt Likaberättigande (RFSL). Tillståndet till NMR gavs under slentrianmässiga former och kringgärdades av en naivitet kring vad organisationen egentligen är. Så motiverade till exempel projektledaren för Almedalsveckan det givna tillståndet med formuleringar som Vi har yttrandefrihet i Sverige och vi har inte mandat att säga nej till någon som vill vara här, samt att NMR:s ansökan kommer att behandlas som alla andras.

Men NMR är faktiskt inte som alla andra. Jag har stor respekt för de organisationer och individer som på grund av NMR:s närvaro väljer att inte närvara i år. Själv tycker jag att frågan om bojkott är komplicerad. Å ena sidan riskerar man att legitimera och normalisera nazistiska organisationer om man bara åker dit och gör som vanligt. Som Hynek Pallas skrev i Dagens Nyheter är NMR:s närvaro i Almedalen en skymf mot dem som fått familjer mördade i Förintelsen, och ett hån mot dem som tror på vikten av att skydda demokratiska värderingar. Å andra sidan ger man NMR en orimlig och oförtjänt makt om man låter deras närvaro förstöra en etablerad och i många avseenden unik demokratisk mötesplats.

Efter noggrant övervägande väljer jag att åka till Almedalen. Jag ska göra mitt bästa för att bidra till att NMR inte normaliseras och att motståndet mot nazismen blir synligt och starkt. Och jag förutsätter att Almedals-arrangörerna till nästa år tar omtag på frågan och inte agerar lika naivt som de gjorde denna gång.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ulfs partikollega, ABs Anders Lindberg skriver idag att Almedalen är en tillställning för eliten, särskilt den borgerliga. Orsaken är väl att Löfven inte deltar. Och visst är Almedalen en tillställning för den elit där också Ulf ingår och inte för "vanligt folk".
Men vad jag har svårt att förstå är att denna elit är så angelägna att ge nazisterna i NMR maximal uppmärksamhet. NMR är lika lite som den våldsbenägna vänstern ett hot mot samhället. (Däremot kan de onekligen vara ett hot mot enskilda individer och då är det en polisiär fråga.) Vid sin manifestation i Dalarna på 1 maj lyckades NMR bara skrapa ihop 300 deltagare från hela Norden. Nazisterna har aldrig haft fotfäste i Sverige. Inte ens under Hitlers glansdagar fick de mer än någon enstaka procent i valen.
Klas Bengtsson

Anonym sa...

Några aspekter jag tänker på:
Jag är också misstänksam mot förbudsivrare och bojkottsförespråkare. Vad är de rädda för, eller vad vill de uppnå? Syfte? Mål? Vet dessa att de har rätt så bör de ju inte ha några problem att verbalt krossa tex NMR, och borde också göra detta. Det är tyvärr sådana här bojkotter som gör folk misstänksamma. Finns en hund begraven här? Vågar ni inte möta "fienden" på en öppen arena?

Frågan är också vad "ett fenomen" som tex SD säger om de traditionella politikerna? Hur kan det ens vara möjligt att bland traditionella arbetare finns ett större förtroende för SD än för S?

Enl vad jag kan dra mig till minnes fick Mona Sahlin en gång råder av amerikanska konsulter att lova i princip allt i en valrörelse. Detta skulle visst vara en bra strategi! Konstigt. Då bestämde jag mig för att S definitivt inte var mitt parti.Större ärlighet och uppriktighet tack.
Kjell Eriksson

Anonym sa...

Ja, vilket ar problemet ? Att vi Alla blir nazister ?
Den svenska pol paternalismen (folkforaktet ?)
tittar Fram igen /AN


Anonym sa...

STOPPA NAZISMEN-ANNARS UPPREPAR SIG HISTORIEN-NAZISM MÅSTE FÖRKLARAS VARA KRIMINELL-INGA MÖRDARE FÅR GÅ PÅ GATOR OCH DEMONSTRERA "DÖDA FLERA".