2007-01-31

Se människan!

När Pontius Pilatus hade låtit gissla Jesus och fäst en törnekrona på hans huvud visade han upp honom för folket och sade: Se människan. Genom att visa upp den torterade Jesus ville Pilatus stilla den upphetsade folkhopens blodtörst för att därefter kunna låta Jesus gå fri. Men folkets blodtörst blev inte stillad. Tvärtom tycktes åsynen av den sönderpiskade Jesus upphetsa folkhopen ytterligare, och med de ekande slagorden Korsfäst! Korsfäst! övertygade de Pilatus om att Jesus verkligen skulle korsfästas.

Jag tänker på detta bibelställe när jag ser Aftonbladets framsida idag, där Lars Danielssons plågade ansikte i närbild visas upp mellan jätterubrikerna EXTRA och LÖGNARE. Nej, Lars Danielsson är inte Jesus (även om vi i och för sig aldrig kan veta säkert – Jesus reser sannolikt inkognito). Och Aftonbladet är inte Pontius Pilatus. För Pontius Pilatus hade åtminstone en god avsikt. Genom att visa upp Jesus som piskad och plågad människa skulle demoniseringen av honom inte längre vara möjlig. Se människan. Aftonbladets uppvisande av Lars Danielsson är tvärtom ett led i en medvetet demonisering av en redan plågad människa. Genom att ta ifrån Lars Danielsson alla mänskliga drag blir korsfästelsen möjlig.

Låt oss vägra spela med i ett sådant spel. All demonisering av enskilda individer är av ondo. Se människan!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Bra kommentar Ulf!
Jag håller med och har hela tiden tyckt att förföljelsen av Danielsson är ett mycket osmakligt spektakel.

Vad är det man vill ha fram? Att han begått en brottslig handling, var på stöldturné den där dagen, ägnade sig åt utpressning, rånade en bank? Eller vill man bara gotta sig åt att han eventuellt och kanske, eller bara förhoppningsvis, var på olovligt kärleksäventyr

Han har på sin höjd varit försumlig, även om jag personligen inte ens tycker att man kan anklaga honom (ensam) för en sådan synd, med tanke på att katastrofens vidd var obegriplig till en början. Man kan helt enkelt inte begära att alla i en regering, och dess tjänstemän, ska ha ständig beredskap för hur osannolika händelser som helst och varän den inträffar på klotet.

Ovanpå detta kan man inte utesluta att det handlar om hemlighållandet av sådant som måste/anses viktigt att hemlighållas, även två år efter händelsen.

Jag kan inte tolka det hela som annat än inhämtandet av billiga politiska poänger. Det här är den värsta politiska mobbning jag någonsin har sett. Rent obegripligt, och mycket dystert, att AB lånar sig till detta.

Undrar förresten om den nuvarande regeringen har full beredskap för det fallet att månen skulle trilla ner?

Anonym sa...

Här får du nästan ordagrant stöd av en centerpartist som också har fått nog:

http://expressen.se/index.jsp?d=1180&a=858260

Har han inspirerats av din blogg, har ni pratat ihop er sedan tidigare, eller är likheterna endast en slump?

/Frågvis

Ulf Bjereld sa...

Jo, nog har kampanjen mot Danielsson urartat till ren mobbning, både politisk och mänsklig.

Jag läste själv med stigande förvåning den artikel av Anders Svärd (c), som Frågvis tipsar om i kommentaren ovan. Men nej - Svärd har inte kunnat hinna läsa min blogg och sedan skriva artikeln och jag hade inte en aning om hans artikel när jag skrev posten. Likheten i texterna beror säkert i stället på att vi nu börjar bli ganska många som tycker att enough is enough.

Anonym sa...

Håller helt med samtliga föregående talare.

Det slutgiltiga lågvattenmärket nåddes kanske idag (lö 3 feb) av Staffan Heimerson i Aftonbladet: http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,991293,00.html

Mycken smörja har man läst men den krönikan är bland det värsta jag sett på länge. Funderade på att maila honom och säga min mening, men det är väl ganska poänglöst.

/Hälsn AW i Skottland

Anonym sa...

Ursäkta, hela länken fick inte plats. Här är den:

http://www.aftonbladet.se/vss/
nyheter/story/0,2789,991293

/AW

Anonym sa...

Anonym:
Länken fungerade inte, men här finns Heimerssons kolumn och det var en gräslig soppa han hade kokat ihop, vilket inte förvånar mig emellertid, med tanke på vad den mannen brukar skriva.

Om jag hade hade varit sörjande efter någon som förolyckats i tsunamin dessutom, hade jag blivit fly arg på de borgerliga partiernas sätt att missbruka händelsen för att plocka egna politiska poäng. Jag är inte säker på att de gör det längre dock.