2010-08-04

Jan Björklunds burkautspel riskerar att gynna Sverigedemokraterna

Folkpartiledaren Jan Björklund vill ändra lagstiftningen så att rektorer får rätt att förbjuda elever och lärare att bära burka eller niqab.

Frågan om ansiktstäckande slöja är komplicerad. Bärande av burka eller niqab som symbol för eller uttryck för kvinnoförtryck måste vägas mot kvinnans frihet att klä sig på det sätt hon själv önskar. Och visst finns det situationer där en ansiktstäckande slöja innebär praktiska eller principiella problem.

Men bärandet av burka eller niqab är i dag ett väldigt litet problem i Sverige. Här finns självklart inga exakta uppgifter, men antalet kvinnor i Sverige som bär ansiktstäckande slöja uppgår knappast till mer än 100-200 stycken. (I Frankrike med sin större befolkning uppskattas antalet till 1 900.)

Dessutom pågår det redan en process för att bringa klarhet i om det skall vara tillåtet att bära ansiktstäckande slöja i svenska skolor eller ej. Enligt ett utlåtande från Skolverket 2003 har en rektor redan rätt att förbjuda bärande av ansiktstäckande slöja i skolan om bärandet påverkar undervisningen negativt. År 2009 anmälde en kvinna som i sin utbildning till barnskötare vägrats bära niqab sitt ärende till Diskriminieringsombudsmannen (DO). DO har ännu inte tagit ställning i ärendet.

Men även om bärande av burka eller niqab i svenska skolor i dag i princip är ett icke-problem så har frågan stort symbolvärde. Därför är det svårt att värja sig från tanken att det finns partipolitiska överväganden bakom Jan Björklunds utspel. I stället för att avvakta DO:s utslag så väljer Björklund - mindre än sju veckor före valet - att peka med hela handen och i ett utspel slå fast att en rektor skall kunna förbjuda bärande av burka eller niqab i skolan.

Kanske hoppas Jan Björklund att väljare som sneglar på Sverigedemokraterna nu skall söka sig till Folkpartiet i stället. I så fall biter han sig nog i tummen. Forskningen antyder snarare att om övriga partier tar över delar av ett högerpopulistiskt partis agenda så bidrar man i stället till att legitimera det högerpopulistiska partiet. Lätt tillspetsat: Ju mer Folkpartiet betonar vikten av att förbjuda burkan, desto mer stärks Sverigedemokraterna.

Jag önskar verkligen att de övriga partierna förmådde ha lite mer is i magen i integrationsfrågorna och i sitt sätt att förhålla sig till Sverigedemokraterna. Nu väljer flera partiföreträdare i stället att spela på medielogikens villkor, t ex genom att kasta sig ut i hypotetiska och detaljerade diskussioner om hur man kommer att agera om Sverigedemokraterna kommer in i riksdagen och om Sverigedemokraterna där skulle få en vågmästarroll.

Fyra enkla regler för att motarbeta Sverigedemokraterna har jag tidigare publicerat här.

Jag kommenterar Björklunds burkautspel i Aftonbladet.

Läs också gärna Stardusts kloka kommentarer i ämnet.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Riksdagsledamöterna tänker inte samarbeta med Sverigedemokraterna - bra det!

Apropå gårdagens nyhet om att Sverigedemokraterna stärker sin position som möjlig vägmästare har Göteborgsposten tagit fram uppgifter om att 66 procent av 148 nu tillfrågade riksdagsledamöter är redo att samarbeta över blockgränserna enbart för att marginalisera SD. Man tänker sig att partiet inte ska få en vägmästarroll.

Jag pekade istället på att vi med SD kan få en ny regeringskoalition, med nuvarande allianspartier och Miljöpartiet - en blågrön regering. Hur som helst anser jag att något inom demokratiska parlamentarismens spelrum måste göras för att hålla SD borta från möjligheten att påverka inriktningen på politiken.

Göteborgs Posten rapporterar även att statsvetarprofessorn Ulf Bjereld på sin blogg varnat för att marginalisera Sverigedemokraterna genom oika typer av samarbeten och utestängningar. Bjereld menar att det är bästa sättet att stärka partiet på. Det är då det går runt för mig. Vi måste alltså göra som SD vill för att de inte ska växa sig stora och starka? Nja. Jag väljer istället göteborgsfolkpartisten Eva Flygborgs linje och säger att ett riksdagsparti inte måste samarbeta med ett annat. Det är bästa för landet och för min mage.
Skrivet av Tomas Agdalen 4 augusti 2010 klockan 10:13
Kommentera Anmäl inlägg
«
Mangateckningar inte på riktigt - men det ändå
Kommentarer
jobbar som akutläkare i en storstad.
om inte sverige ska helt gå under så måste vi börja ta tag i de verkliga problemen. inte debattera struntsaker som gratis museer och pridefestivalen. självklart är det väl trevligt med festivaler o gratis inträde men nog har vi väl annat att ta tag i. som tex upplopp i de 3 stora städerna. ungdomsarbetslöshet på 25% samtidigt som jag aldrig läst en enda jobbannons för outbildade analfabeter som ej talar svenska.
med en dubbeldip finanskris på gång lär det knappast bli lättare att få dessa människor i jobb.
SD för mig i höst!

lalouve sa...

Och som vanligt är det kvinnors liv som ska regleras och lagstiftas om - vare sig man påbjuder eller förbjuder vissa plagg så åtar man sig att ingripa i vad alla män uppfattar som ett helt personligt val: vilka kläder man bär.

Ulf Bjereld sa...

Tomas: Jag förstår inte din poäng. Om det största blocket efter valet i höst bildar en minoritetsregering innebär knappast att "göra som SD vill". Min poäng är att om man bildar en blocköverskridande regering i syfte att blockera ut SD från inflytande så riskerar man i stället att SD får status som det "enda" oppositionspartiet och på så sätt förstärka dess ställning.

Lalouve: Så är det. Ständigt denna könsmaktsordning. :)

Veritas sa...

Hej Ulf!
Tack för ditt inlägg. Av alla ideologier jag läst om var socialliberalismen den som låg närmast mina innersta värderingar, och inget har egentligen ändrats i sak på den punkten. Så för en tid var jag aktiv inom fp. Det tog dock inte lång tid för mig innan jag insåg att steget från ideologi till praktisk politik var lång i det partiet. Jag lämnade fp och kommer inte ens att ge dem min röst i höst. Att Björklund gör populistiska utspel inför valet förvånar mig inte, de kunde lika gärna kalla sig för populistiska partiet. Det gamla valforskarskämtet om fp som politikens Hallsberg -vänthållplats för partibytare är nog inte förlegat. Ett parti måste ha en själ och en identitet och fp har sedan länge förlorat sin. identiteten måsta vara både ideologiskt och praktiskt synlig vilket den inte är i fp idag. Undrar för övrigt om någon i detta land har sett någon muslimsk kvinna klädd i Burka i landet. Jag har då inte gjort det. Skulle det dyka upp så har skolan mängder av andra möjligheter att påverka sådana familjer. Klåfingrig lagstiftning som inkräktar på människors frihet kommer alltid upp inför val av just populistiska partier. Att det som du skriver legitimerar SD är lätt att se och höra, SD använder ju sådana utspel för att legitimera sina egna åsikter. -Se det är ju inte bara vi som tycker så här har jag hört från deras företrädare. Bra inlägg Ulf. Jag bugar och tackar!

Anonym sa...

SD är det enda OPPOSITIONSPARTIER
som ställer upp i valer 7klövern
kan bilda en samlingsregering för
skillnaderna mellan de olika partierna på klöverängen är FÖR-
SUMMBAR. Jag Röstar SD för SVERIGE
i FRAMTIDEN.slut

Mikael sa...

Att använda argumentet att så få använder burka är argumentativt felaktigt. Som att påstå att lagförandet av bankrån är oviktigt därför att det förekommer så sällan.

Dessutom pågår det en invandring till Europa av stora mått och många av dem är muslimer som dessutom ofta sätter många barn till världen. Så om några decennier så kan de vara väldigt många i Europa. Är vi verkligen så ointresserade av att bevara vår kultur och våra värderingar att vi ignorerar detta hot?

Muslim Europe: the demographic time bomb transforming our continent.
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/5994047/Muslim-Europe-the-demographic-time-bomb-transforming-our-continent.html