I en intervju i Svenska Dagbladet menade Moderaternas partiledare Anna Kinberg Batra att det var viktigt att införa betyg redan i fjärde klass, trots att kritiken från de flesta remissinstanser varit massiv. Anna Kinberg Batra tycktes i intervjun inte vara bekväm med frågan. När journalisten Jenny Stiernstedt undrar varför Moderaterna ville sänka betygsåldern svarade Kinberg Batra: De länder som ligger före oss i kunskapsresultat har de flesta det
gemensamt att de mäter kunskap tidigare. Så kan det förstås vara. Men när Jenny Stiernstedt stillsamt påpekade att även det omvända gällde - det vill säga att de jämförbara länder som har sämre resultat än Sverige också satte betyg tidigare - hade Kinberg Batra inget svar. I stället hänvisade Kinberg Batra till att Moderaterna utvecklat de här förslagen i samråd med expertis. På följdfrågan om vilken expertis hon främst hänvisade till svarade Kinberg Batra: Jag är inte skolexpert. Jag hänvisar till Tomas Tobé (partisekreterare
och tidigare skolpolitisk talesperson för Moderaterna) som är expert.
Jag förstår inte denna besatthet av betygsfrågan. Konsekvenserna av att införa betyg redan i 6:e klass har ännu inte hunnit utredas, innan allianspartierna vill sänka betygsgränsen ytterligare. Det är svårt att undvika känslan av att det här handlar väldigt mycket om symbolpolitik, och att Anna Kinberg Batra innerst inne inser detta.
Det vore befriande om Moderaterna eller Folkpartiet kunde berätta varför de inte lyssnar på remissinstansernas och andras kritiska synpunkter. Är det så att forskarsamhället genom Kungliga vetenskapsakademiens arbetsgrupp Framtidens skola presenterar dålig forskning, eller att forskarna är förblindade av ideologi och har en egen politisk agenda? Är det så att Lärarförbundet bara vill se till sina medlemmars bekvämlighet och de är blinda för alla reformer utom höjda lärarlöner? Är Skolverket och Skolinspektionen också en del av den stora betygsfientliga konspirationen?
Jag förstår uppriktigt inte de sakpolitiska skälen till att ta en politisk strid med den rödgröna regeringen och mot verksamhetsföreträdarnas och expertisens bedömningar forcera igenom lagstiftning om att införa betyg redan i fjärde klass. Är det någon som verkligen tror att en sådan åtgärd skulle vara ett viktigt redskap för att lösa de problem som finns i svensk skola?
5 kommentarer:
Jag är så gammal att jag fick betyg redan i första klass, visserligen bara i ordning och uppförande till att börja med. Men andra ämnen följde snart. Konstigt nog överlevde jag. Jag hade också förmånen att vara klar med grundutbildningen medan kunskapsförmedling i fackämnen var viktiga. Mot slutet började dock den nya pedagogiken med bl a grupparbeten i tid och otid komma på modet. Några få gjorde jobbet och de flesta gled med. Man skulle ju lära sig samarbeta. Nu har den nya pedagogiken härskat i många år. Vi ser alla att resultatet är uselt. En del kan förklaras av den ökande flyktinginvandringen, men bara marginellt. Då frågar jag mig med vilken trovärdighet dessa pedagogiska experter uttalar sig. Jag tror inte att betygen är en avgörande fråga, men kan förstå att politikerna vill se konkreta utfall och inte bara chockas efter 6:an när loppet nästan är kört. Det vore också bra om man inser att det aldrig går att kompensera det sociala arvet. Naturligtvis ska man göra vad som går. Men ev barn i t ex familjen Bjereld kommer alltid att ha ett oöverstigligt försprång framför t ex det ensamstående vårdbiträdets barn.
Helt befängt att man ignorerar så tunga remissinstanser. Det skolan minst av allt behöver just nu är fler icke relevanta reformer som enbart flyttar fokus från vad som egentligen krävs.
Besattheten kommer i nuläget givetvis av behovet av att hitta på nya strislinjer kring kompletta icke-frågor nu när man lovat att inte försöka påverka de frågor som spelar roll, dvs budgeten
Då passar en tramsstrid kring betyg bra. Sedan kommer man väl följa upp med något år hit eller dit i straffsatser eller någon annan gudsförgäten skitfråga som jag som borgerlig väljare bryr mig föga om...
Fundering: Tidigare utbildningsministern menade att det pågår ett kunskapsras hos svenska elever samtidigt som betygsnivåerna skjuter i höjden. Borde vi då inte först försöka förstå vad som är orsak och verkan här? Vi riskerar att ha skapat ett system där betyg inte har något värde eftersom det är högst osäkert vad det står för. Monica Esborn, Leg lärare mm
Man skall nog inte helt bortse från
att spec. Löfvén går i taket och vräker ur sig på ett ovårdat och grovt språk,när han tycker att något börjar bli dumt och tjatigt.
Då kan det bli nytt Käbbel bara käbbel!
Undrar om inte L är lite väl kolerisk för sin roll. Den må ha passat i fackliga sammanhang men är mindre klädsam som statsminister.
Skicka en kommentar