2019-07-22

Åtta år efter Utøya. Bekämpa rasismen - varhelst den visar sig!

Send her back Send her back! Send her back! skanderade deltagarna på ett kampanjmöte i North Carolina, där Donald Trump hånade och beljög den demokratiska kongressledamoten från Minnesota Ilhan Omar. Donald Trump gjorde ingenting för att tysta ropen (i efterhand har han sagt att han "inte var glad" över det som skreks). Ilhan Omar är född i Somalia och kom till USA som flykting när hon var tio år gammal. Ropen från publiken har sin grund i att Donald Trump tidigare uppmanat fyra radikala demokratiska kongresskvinnor att "åka tillbaka" till de länder varifrån de kom . Förutom Ilhan Omar syftade Trump på kongressledamöterna Alexandria Ocasio-Cortez (New York), Rashida Tlaib (Michigan) och Ayanna S. Pressley (Massachusetts). Alexandria Ocasio-Cortez är född i Bronx av föräldrar med puertoricanskt ursprung. Rashida Tlaib är född i Detroit, med föräldrar som invandrat från Palestina. Ayanna S. Pressley är svart, född i Cincinatti och uppvuxen i Chicago.

Det känns särskilt smärtsamt att följa Donald Trumps mobilisering av rasistiska och främlingsfientliga krafter i dag, på årsdagen av de ohyggliga terrordåden i Oslo och på Utøya. Tiden går fort. För bara några år sedan hade Donald Trumps motbjudande retorik varit politiskt otänkbar för en amerikansk president - i dag riskerar hans retorik att normaliseras och det är inte svårt att hitta spår av trumpifiering även av den svenska politiska debatten.

Det gäller att stå emot. Själv finner jag stöd och styrka i ett par strofer ur Nordahl Griegs dikt Til ungdommen, den dikt som på plakat prydde de norska ungdomarna läger på Utøya. Här framförs den av Sissel Kyrkjebø.

Kanskje du spør i angst,
udekket, åpen:
hva skal jeg kjempe med
hva er mitt våpen?

Her er ditt vern mot vold,
her er ditt sverd:
troen på livet vårt,
menneskets verd.

Knus det! I livets navn
skal urett falle.
Solskinn og brød og ånd
eies av alle!

1 kommentar:

gruelse sa...

Om vi ska bekämpa rasismen vore det på sin plats att definiera rasism. Annars vet vi ju inte hur vi ska inrikta vårt våldsamma raseri i en för dig, Ulf, gynnsam inriktning!

Vi väntar även med spänning på hur Morgon Johansson et consortes kommer snickra ihop rasbegreppet och anger vilken rasistdefinitionen som gäller, och inför dem i det lagförslag, som inom kort ska förbjuda rasistiska organisationer.

Inom EU och i övriga världen, med några få undantag [läs Sverige] är rasbegreppet vedertaget. Desto märkligare är det då att den som försökte använde rasbegreppet på människor var vår store omhuldade vetenskapsman från 1700-talet – Carl von Linné. Han gjorde det inte för att framhäva att vissa människoraser allmänt sett är bättre eller sämre än andra, utan av den klassificeringsiver, som hade rönt honom sådan framgång inom botaniken.

Vilken av dessa fyra rasistdefinitioner ska då gälla, Ulf?

1. Utifrån antagandet att det finns ett evolutionärt urvalstryck baserat på människans livsbetingelser, tillstår man att raser utvecklas och kan klassificeras utifrån fysiska och biologiska attribut. Det ultimata målet här är att föra generna/livet vidare utifrån omvärldsbetingelserna. Att samla in mat på optimalt sätt givet den miljö eller habitat är således en viktig förutsättning och en viktig beståndsdel i det evolutionära urvalstrycket.
T.ex. utvecklar regnskogsnegrer” explosiva muskler anpassade för snabba förflyttningar, där avstånden till mat och faror är relativt korta. På samma sätt utvecklar "savannegrer" uthålliga muskler för relativt långa förflyttningar anpassade för att söka föda över stora områden. Denna rasistdefinition bekräftas mycket ofta vid olympiska spel, då ”regnskogsnegrerna” och ”savannegrerna” vinner oftast löpargrenarnas sprintdistanser respektive långa distanser.

2. Utifrån att man erkänner att det finns olika raser, utan att göra någon inbördes rangordning av de olika rasernas förträfflighet, definieras rasist, den som vill att i stort sett endast den egna fornärvda rasen har rätt till ett visst geografiskt område med en historisk förankring. Denna definition uppfattar jag att NMR har anammat?

3. Sedan finns en rasistdefinition som utgår från att vissa raser är bättre än andra, och därför borde få fördelar på de sämre betraktade rasernas bekostnad. Denna rasistdefinition finns allmänt i Arabvärlden, och har via massinvandringen från MENA, fått många anhängare bland muslimska invandrare i Sverige. Bakgrunden är att i Arabvärlden håller man sig med slavar som man hämtar främst från Afrika. (Araberna har genom århundraden ägnat sig åt slavhandel, in i våra dagar.) Dessa slavar har som bekant mörkare hy än de arabiska slavägarna. Så inom Arabvärlden betraktas personer med mörkare hy, som lägre stående, bara utifrån hudnyansen. Detta rasistiska synsätt tar de muslimska invandrarna med sig från Arabvärlden till Sverige. Som bekant finns det många afrikaner här i Sverige, som då blir föremål för de arabiska muslimernas rasistiska synsätt.

Eftersom jag jobbar på en ”mångkulturell” arbetsplats kan jag också bekräfta att detta stämmer. T.ex. anmärkte en invandrad irakier att en invandrad svart afrikan bara åt bananer, från den fruktkorg vi hade som en löneförmån, och samtidigt alluderade subtilt på att han var nära besläktad med en apa.

Detta är också det gängse rasistbegreppet som gäller uti världen, ty: Racism =Prejudice, discrimination, or antagonism directed against someone of a different race based on the belief that one's own race is superior.

4. Den unikt svenska definitionen, inte erkänd i den övriga världen, men som är i det närmaste allenarådande i det politiska etablissemanget. Rasist = den som kritiserar den förda destruktiva massinvandringspolitiken, eller för att göra det enkelt för sig, alla Sverigedemokrater. Definition är inte konsistent, ty den erkänner inte att det finns några raser.