Jag har följt ett antal seminarier på ISA:s (International Studies
Association) konferens i San Diego som behandlat frågan om vilken
betydelse sociala medier som Facebook och Twitter haft för
demokratirevolterna i Nordafrika och Mellanöstern, den så kallade
Arabiska våren. På Ajour publicerar jag min tredje och avslutande, syntetiserande
text kring sociala medier och politisk
mobilisering, från min vistelse i
soliga San Diego. Ett utdrag följer nedan. Hela texten kan läsas här.
Som ett mantra upprepas
att den Arabiska våren inte skall beskrivas som en Twitter- eller
Facebook-revolution. Här finns en närmast politiskt betingad oro att ett
sådant namngivande reducerar de arabiska folkens insatser i störtandet
av de auktoritära regimerna i t ex Tunisien, Egypten och Libyen. Jag
delar inte den oron. Som jag skrivit i ett tidigare sammanhang så förändrar den digitala revolutionen förutsättningarna för politiskt
motstånd överhuvudtaget. Framväxten av sociala medier skapar nya
möjligheter för politisk mobilisering. Dessa nya möjligheter innebär ju
inte att de sociala förutsättningarna för ett uppror försvinner, eller
att insatserna av de människor som deltar i kampen förminskas.
Vi vet fortfarande väldigt lite om sociala medier betydelse för
politisk mobilisering. Det finns åtminstone tre skäl till denna
bristande kunskap:
1.) Sociala medier är en så ny företeelse att dess konsekvenser
fortfarande i huvudsak ligger i framtiden och därför heller inte har
kunnat studeras empiriskt. Effekter studeras bäst när de väl har
inträffat.
2.) Facebook och Twitter genererar genom postningar och sända tweetar
ett enormt material. Vi har ännu inte några tillräckligt bra redskap
för att samla in, kategorisera och lagra detta material för att sedan
kunna studera det systematiskt. Vi är också vana att studera individers
åsikter genom opinionsundersökningar, där forskaren i förväg formulerar
de frågor som svarspersonerna får besvara. Framväxten av sociala medier
förändrar även dessa förutsättningar. I postningar och tweetar och
bloggtexter finns en mängd information - men vilka är de frågor som
denna information besvarar? Kanske kommer opinionsforskningen i
framtiden i stället att ha till uppgift att i efterhand konstruera de
frågor på vilka medborgarna i sociala medier och andra former redan har
givit ett svar.
3.) Händelseutvecklingen går så fort att vi inte förmått begreppsliggöra det som nu händer. Utan begrepp ingen förståelse. Utan förståelse inga begrepp.
Vi famlar fortfarande. Forskning pågår och kommer att växa i styrka
och omfattning. Många menar att det som nu händer i grunden påverkar
vårt sätt att leva tillsammans och i ett samhälle. Det är spännande att
få leva just mitt i denna utveckling.
3 kommentarer:
Vilken arabisk vår? De flesta av oss ser bara en islamistisk vinter som inte lär bli bättre för folk än de tidigare diktaturerna
Anonym
Ja, det kan man fråga sig.
Jag ser inget spännande med den utveckligen som pågår. Tvärtom ser det sämre ut än innan diktaturerna störtades i och med att de religiösa fanatikerna tar över och Libyens alla vapen sprider sig. Hur skall Tunisien och Egypten kunna locka tillbaka turismen som de nu har skrämt iväg. Störtas Assad kan det bli ännu blodigare i Syrien med hämd mot de som beskyddades av honom, bl a de kristna.
EL
När man läser vad ni skriver så förstår man hur vissa kan lura sig själva att det är bra att bygga vapenfabriker i saudiarabien.
Skicka en kommentar