Förra året postades det omkring 100 miljarder inlägg (tweetar) på mikrobloggen Twitter. Summan är hisnande. Twitter är det överlägset snabbast växande sociala mediet i dagsläget. Ändå vet vi ofantligt lite om twittrandets politiska betydelse. Är
Twitter bara ett elitprojekt, en lekstuga för ett introvert
politiskt-medialt ankdammsetablissemang? Eller är Twitter ett allt
viktigare verktyg i den politiska opinionsbildningen i ett
individualiserat, digitaliserat samhälle? Den frågan var jag med och
diskuterade på ISA:s (International Studies Association) stora konferens
som inleddes i San Diego i dag och jag skriver om problematiken på Ajour. nedan följer ett utdrag. Hela texten kan läsas här.
Debatten om Twitters politiska betydelse inleddes av statsvetarprofessorn George Boynton,
University of Iowa. George Boynton är född 1935 och ett levande bevis
på att man inte behöver vara purung för att hålla sig på framkant i
teknikutvecklingen. Boynton har själv skapat stora Twitter-databanker
och lagt ut en mängd studier kring dess innehåll (se till exempel
sidorna There's a #hashtag for that samt G.R. Boynton's Media and Politics. Där finns också en manual för programmet Archivist
som kan användas för att ladda ned Twitterflöden baserade på
användarnamn, datum, tid och innehållet i meddelandet. Sedan går det
enkelt att söka och sortera i dessa meddelanden.
Min egen uppfattning om Twitters betydelse för den politiska
opinionsbildningen i den svenska miljön är ungefär följande. En
politisk-medial elit är kraftigt överrepresenterad på Twitter.
Mikrobloggens kraft ligger inte i att de enskilda tweetarna utövar någon
direkt påverkan på användarnas åsikter (även om de förstås kan
förstärka åsikter som redan finns där). I enskilda sakfrågor kan Twitter
genom crowdsourcing främja politisk mobilisering (till exempel för att
förhindra utvisning av flyktingar.
Men Twitters kraft tror jag särskilt kommer till uttryck i kampen om
”spinnet”, det vill säga hur enskilda politiska utspel eller politiska
framträdanden skall uppfattas och värderas. Varje journalist med
självaktning finns på Twitter, och jag anar att ingen annan yrkesgrupp
är så överrepresenterad på Twitter som just journalister. Dessa
journalister följer Twitterflödet, ett flöde som i sig är en
temperaturmätning på hur enskilda politiska utspel eller framträdanden
tas emot. Temperaturmätaren är delvis spontan (twittraren ger uttryck
för sin spontana och oreflekterade uppfattning), delvis skapad
(twittraren har ett medvetet syfte med sin tweet – i enkel mening genom
att till exempel höja och berömma sin egen partiledare, i en mer
sofistikerad mening genom att yfta fram en särskild vinkel eller
perspektiv). Journalistens rapportering är förstås en del av spinnet,
men spinnet finns före rapporteringen.
1 kommentar:
Får säga att sociala medier bara bli sämre och sämre. Det blir en liten ankdamm för folk som helt enkelt har tid att sita där och glo på skiten.
Skicka en kommentar