2008-11-26

Piratpartiet till Bryssel?

Nu är det bara drygt fem månader kvar till valen till Europaparlamentet. Min käre kollega Henrik Oscarsson har på sin alltid läsvärda blogg analyserat hur stor procentandel röster ett parti kan få och ändå riskera att bli utan mandat. I Sverige gäller fyraprocentsspärren även till Europaparlamentet och hypotetiskt kan ett parti få 4,44523 procent av rösterna utan att för den skull vara garanterad representation i Bryssel - det beror på hur rösterna fördelar sig i övrigt.

Min ingång här är i stället hur få röster ett parti kan behöva för att ändå ha möjlighet att vinna ett mandat. Valen till Europaparlamentet har i Sverige bl a präglats av ett lågt valdeltagande och usla valresultat för socialdemokraterna (som bäst 28.1 procent 1995).

I senaste Europavalet 2004 slog Junilistan till med 14.5 procent. Det lär de knappast få igen - även om de har goda möjligheter att vinna fortsatt representation. Finns det då förutsättningar för något annat småparti att ta steget fram och överraska?

Jag har vid flera tillfällen uttalat att jag tror att Sverigedemokraterna har små förutsättningar att ta sig in i riksdagen vid valet 2010. Men valen till Europaparlamentet är en annan sak. Här finns större förutsättningar för proteströstning och det är inte alls omöjligt att partiet kravlar sig över spärren - men jag tror det inte om jag måste gissa. Partiets kärnväljare hör knappast till de mest röstbenägna.

Feministisikt initativ (Fi) som rörelse tror jag får svårt att varaktigt etablera sig i svensk politik. Men Gudrun Schyman kandiderar och hon är otvivelaktigt en av landets mest skickliga politiker. Med lite tur på vägen kan Feministiskt initiativ göra avtryck i valrörelsen - men jag tror inte att det bär hela vägen till Bryssel.

I stället vill jag flagga lite för Piratpartiet. Under det senaste året har motståndet mot FRA-lagen och den nu pågående debatten om införandet av EU-direktivet IPRED i svensk lag fört fildelningsproblematiken högt upp på den politiska dagordningen. På bara några veckor har Facebook-gruppen Stoppa IPRED fått över 50 000 medlemmar. Piratpartiet har i dag över 6 000 medlemmar, vilket är betydligt fler än t ex det socialdemokratiska ungdomsförbundet SSU.

Fildelningsproblematiken är bara toppen på det isberg av nya frågor som följer i den kommunikationella revolutionens spår, och som jag tillsammans med Marie Demker analyserar i vår gemensamma bok Kampen om kunskapen. Informationssamhällets politiska skiljelinjer (Hjalmarson & Högberg, 2008). Ett kapitel ägnas just åt Piratpartiet som den politiska kraft som tidigt och relativt framgångsrikt mobiliserat på en gryende politisk skiljelinje.

I riksdagsvalet 2006 fick Piratpartiet 34 918 röster. Med samma valdeltagande 2009 som vid 2004 års val till Europaparlamentet skulle Piratpartiet behövs ungefär 100 000 röster för att ta sig över fyraprocentsspärren. 100 000 röster. Ingenting är omöjligt.

Piratpartiet vitaliserar svensk politik genom att ha en sammanhängande politik i de nya frågor som den kommunikationsteknologiska utvecklingen bär med sig. Och hellre tio Piratpartister än en Sverigedemokrat i Bryssel.

(Avsnittet om Piratpartiet har inspirerats av en - som vanligt- mycket trevlig lunch med Mothugg.)

16 kommentarer:

Kulturbäraren sa...

Piratpartiet har inga betalande medlemmar, så deras medlemsantal är ett skämt.

Rickard Olsson sa...

Sverigedemokraterna har inga tänkande medlemmar, så deras politik är ett skämt.

Anonym sa...

Underbart, Rickard Olsson!
Eleni S

TF sa...

Man ska väl inte jämföra gratismedlemmar med folk som betalar 200-300 kr för ett års medlemskap, men som jämförelse kan nämnas SDU gratismedlemmar - deras nätmedlemmar. De har inte mer än knappa 1 000 och Piratpartiet har trots allt 6 600. SD är betydligt mindre än den samlade naziströrelsen, som har 14 000 gratismedlemmar (=nordisk.nu)

Leo sa...

Intressant.

Det blir spännande val 2009 och 2010!

Kulturbäraren sa...

Richard Olsson: Försökte du vara rolig nu? Ha-ha? Jag är en tänkande sympatisör och blivande medlem i framtiden. Hur många procent har piratpartiet i opininsmätningarna? Kanske 0,0001 procent? Var ni för politik egentligen för simpel populism i en enda fråga? Sd utvecklar åtminstone politik på andra områden. Kom tillbaka när du har på fötterna.

TF: Du förenklar. Ungsvensk har funnits i några månader, pp:s forum i flera år. Sedan finns det flera andra faktorer att ta hänsyn till. Sd och SDU har långt många fler sympatisörer på nätet än pp i alla fall. Den saken är klar.

Härmed är denna diskussion avslutad för min del.

Johan Hellström sa...

Intressant läsning!

Skrev själv om Piratpartiets eventuella chans att etablera sej som politiskt kraft häromdagen.

Jag tror absolut PP har en chans att ta sej in i EU-parlamentet. Och det är den borgerliga regeringens förtjänst.

Anonym sa...

SD-väljaren och TF har en poäng. Det är klart att folk som inte betalat för sitt medlemsskap inte ska räknas. Det gamla systemet där bara folk som ägde jord hade rösträtt var inte så dumt, då hade till exempel allt avskum i hyreshus fått hålla käften. På det hela taget är det märkligt att man inte får betala en femhundring för att lägga sin röst. Jag menar, man får det man betalar för. Lägger man några hundra på att köpa en färdig politisk åsikt för att man inte orkar tänka själv, så kan man vara ganska säker på att få ett genomarbetat paket. Ett gratisalternativ där man måste tänka själv kan inte rimligen vara lika bra.

Anonym sa...

Förstår inte vad det skulle vara för fel i att inte ha medlemsavgift, finns nog en hel del som blivit avskräckta att ge sig in i leken på grund utav en avgift, det enda det ger är lite klirr i kassan för partiet så vitt jag kan se, om någon väljer att inte ha det så är det väl upp till dem.

Att det skulle vara ett skämt ser jag inte, alla Piratpartiets medlemmar har rätt att rösta i alla frågor samt ta egna initiativ till att sprida budskapen.

@Anonym
Så du vill dem rika ska ha rösträtt och dom fattiga med andra ekonomiska prioriteter ska ta skiten? I så fall är du en idiot, om det inte var det du menade så förstår jag inte ditt inlägg.

Ulf Bjereld sa...

Till Wlaargh: Jag tolkade Anonyms inlägg om rösträtt bara för de rika som en ironi - annars hade jag inte släppt fram kommentaren.

Anonym sa...

@Ulf Bjereld
Antar det är så sant som det är sagt, ironi funkar inget vidare över nätet, men nu när jag läser det igen med det i åtanke...

@Anonym
Ber om ursäkt för idiotförklaringen.

Anonym sa...

@Wlaaargh
Jag vet att ironi är jobbigt på nätet, jag skulle ha varit tydligare. SD är ju ett parti som värnar om gammaldags värderingar (40-talets ungefär) så jag tänkte att 1440 vore väl ännu lämpligare i så fall. Det var bättre förr, ju förr desto bättre...

Anonym sa...

Nej det är ingen medlemsavgift, men många medlemmar väljer att betala ändå. Det finns trots allt en del så kallade guldpirater. Nu vet jag inte hur många det kan röra sig om men det borde finnas siffror på det nånstans.

Anonym sa...

"Ett gratisalternativ där man måste tänka själv kan inte rimligen vara lika bra."

Haha, helt klockrent. :)

När det ändå kastas siffror hit och dit vill jag upplysa om att jag har statistik som visar på att man inte kan lita på statistik.

Unknown sa...

Svar Mind:

Angående Gratis medlemskap så kan vi ju jämnföra med Guldpiraterna istället:

De betalar cirka 480 000kr per år till PP tillsammans eller utslaget på 200kr åravgift har Piraterna mostvarande 2 400 betalande medlemmar.

Erik, Sthlm sa...

Tvärtemot bloggaren tror jag det är större chans att sd kommer in i riksdagen än i EU. Sd har haft svårt att mobilisera sina väljare till EU-valet.

Däremot underskattas de i mätningarna. Korrigerar man för underskattningen enligt hur mätningar och resultat var förra valet så blir sd:s "riksdagsspärr" kring 2,7% och den siffran har sd överträffat i varje månadssnitt av institutens mätningar sedan förra valet (se www.status.st)