2008-11-16

Nej till dödshjälp

En arbetsgrupp inom Statens medicinsk-etiska råd föreslår att en svårt sjuk patient ska kunna få hjälp av sin läkare att själv ta sitt liv. I en särskild promemoria rekommenderas att ansvarig läkare skall kunna skriva ut läkemedel i en tillräckligt stor dos för att patienten själv skall kunna ta sitt liv.

Själv har jag alltid varit stark motståndare till dödshjälp. Ett av mina viktigaste argument - som jag aldrig hört något slagkraftigt motargument till - är att en svårt sjuk människa ofta upplever att han eller hon utgör en belastning för sina närmaste. Man väljer då döden inte så mycket för att befria sig själv som för att befria sina anhöriga.

Visst skulle det också finnas fall då uppriktigt välmenande närstående skulle uppmana en döende att utnyttja möjligheten till dödshjälp - och hur svårt vore det inte för en utsatt person att stå emot sådana uppmaningar.

Det sägs att frågan om aktiv dödshjälp är svår. Jodå. Ingenting i livet är enkelt och allra minst döden. Men jag vänder mig emot att frågan om dödshjälp skulle vara så mycket svårare än andra frågor som rör gränslandet mellan liv och död. Är det så att frågans svårighetsgrad betonas för att man skall slippa ta ställning - och då blir plötsligt allt tillåtet?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Här håller jag med dig, fullt och fast. Vid sidan av de argument du anför så, börjar man är det sedan så lätt att gränsen sakta förskjuts tills den gått över gränsen för det acceptabla, som vi ju sett tidigare i historien.

Jag reagerade starkt när jag hörde det här förslaget på radion. Det är mycket obehagligt när man börjar tala om att döda människor, även om det "bara" handlar om hjälp till självmord.

Anonym sa...

Håller också med. Förslaget inbjuder till skräckscenarior.

A-K Roth

Anonym sa...

Hej Ulf,
Har du sett den spanska filmen "Gråta med ett leende", eller som originalet "Mar Adentro".
Den tar upp eutinasi på ett mycket känsligt och allvarligt sätt. I Spanien är den katolska kyrkan en mycket hårdare motståndare än den protestaniska vi har. Mycket sevärd film. Mycket tänkvärd.
Bör ses innan man talar om skräckscenarior. Med all respekt.

Mvh,
Lars Ahlström

G. Tikotzinsky sa...

Det finns etiska kommitteer för Helsinki-fördraget, för organdonationer, organtransplantationer, aborter i andra trimestern etc. Varför skulle just eutanasi leda till ett etiskt skräckvälde?

Ulf Bjereld sa...

Lars: Tack för tipset om filmen!