Förra året postades det omkring 100 miljarder inlägg (tweetar) på mikrobloggen Twitter. Summan är hisnande. Twitter är det överlägset snabbast växande sociala mediet i dagsläget. Ändå vet vi ofantligt lite om twittrandets politiska betydelse. Är 
Twitter bara ett elitprojekt, en lekstuga för ett introvert 
politiskt-medialt ankdammsetablissemang? Eller är Twitter ett allt 
viktigare verktyg i den politiska opinionsbildningen i ett 
individualiserat, digitaliserat samhälle? Den frågan var jag med och 
diskuterade på ISA:s (International Studies Association) stora konferens
 som inleddes i San Diego i dag och jag skriver om problematiken på Ajour. nedan följer ett utdrag. Hela texten kan läsas här.
Debatten om Twitters politiska betydelse inleddes av statsvetarprofessorn George Boynton,
 University of Iowa. George Boynton är född 1935 och ett levande bevis 
på att man inte behöver vara purung för att hålla sig på framkant i 
teknikutvecklingen. Boynton har själv skapat stora Twitter-databanker 
och lagt ut en mängd studier kring dess innehåll (se till exempel 
sidorna There's a #hashtag for that samt G.R. Boynton's Media and Politics. Där finns också en manual för programmet Archivist
 som kan användas för att ladda ned Twitterflöden baserade på 
användarnamn, datum, tid och innehållet i meddelandet. Sedan går det 
enkelt att söka och sortera i dessa meddelanden.
Min egen uppfattning om Twitters betydelse för den politiska 
opinionsbildningen i den svenska miljön är ungefär följande. En 
politisk-medial elit är kraftigt överrepresenterad på Twitter. 
Mikrobloggens kraft ligger inte i att de enskilda tweetarna utövar någon
 direkt påverkan på användarnas åsikter (även om de förstås kan 
förstärka åsikter som redan finns där). I enskilda sakfrågor kan Twitter
 genom crowdsourcing främja politisk mobilisering (till exempel för att 
förhindra utvisning av flyktingar.
Men Twitters kraft tror jag särskilt kommer till uttryck i kampen om 
”spinnet”, det vill säga hur enskilda politiska utspel eller politiska 
framträdanden skall uppfattas och värderas. Varje journalist med 
självaktning finns på Twitter, och jag anar att ingen annan yrkesgrupp 
är så överrepresenterad på Twitter som just journalister. Dessa 
journalister följer Twitterflödet, ett flöde som i sig är en 
temperaturmätning på hur enskilda politiska utspel eller framträdanden 
tas emot. Temperaturmätaren är delvis spontan (twittraren ger uttryck 
för sin spontana och oreflekterade uppfattning), delvis skapad 
(twittraren har ett medvetet syfte med sin tweet – i enkel mening genom 
att till exempel höja och berömma sin egen partiledare, i en mer 
sofistikerad mening genom att yfta fram en särskild vinkel eller 
perspektiv). Journalistens rapportering är förstås en del av spinnet, 
men spinnet finns före rapporteringen.
 
 
1 kommentar:
Får säga att sociala medier bara bli sämre och sämre. Det blir en liten ankdamm för folk som helt enkelt har tid att sita där och glo på skiten.
Skicka en kommentar