Kyrkovalet närmar sig. Det har gått att förtidsrösta länge, men det är på söndag det hela avgörs. Kommer kyrkan att gå i en mer konservativ, inåtblickande riktning eller kommer kyrkan även fortsättningsvis att vara en progressiv kraft i samhällsdebatten och vara en röst för svaga och utsatta grupper som själva har svårt att göra sig hörda? Valet är viktigt - gå och rösta om du inte redan har gjort det! Och ta gärna med dig en vän.
Det är puls i valrörelsen. Många journalister ringer och vill ta del av mina perspektiv (jag kandiderar ju själv till Kyrkomötet, för den socialdemokratiska nomineringsgruppen). I dag medverkade jag i Svenska Dagbladets ledarredaktions podd, tillsammans med Catarina Kärkkäinen (redaktör på Timbros magasin Smedjan) och poddens redaktör Andreas Ericson. Vi tyckte - inte oväntat - väldigt olika om många saker. Men jag tycker det blev ett bra och resonerande samtal. Lyssna gärna här.
Religion och politik berör varandra. Kyrkan är, med sina över 5.7 miljoner medlemmar, en del av samhället - inte något som står utanför eller vid sidan av. De ideologiska värdekonflikter som präglar samhället återfinns också inom kyrkan. Därför tycker jag det är bra att de flesta nomineringsgrupperna är öppna med sin ideologiska riktning. Tydligheten gör det lättare för medlemmarna att orientera sig och ta ställning.
Så gå och rösta! Själv tänker jag - om jag skulle bli vald - arbeta hårt för att alla nya präster måste lova att de är villiga att viga samkönade par. På samma sätt som de måste vara villiga att samverka med prästkollegor oavsett kön.
4 kommentarer:
Präster har inte vigselskyldighet
Församlingar har det. Har detta krav annat motiv än att splittra?
/GW
GW: Jag vill ju ändra regelverket. Ingen präst som vigs framöver ska ha rätt att vägra viga samkönade par bara för att de är samkönade.
Får inte präster ha sin egen uppfattning om religion? Vill du föra svenska kyrkan i riktning mot katolisismens påvestyrda dogmatism?
Homo Economicus
Tel Aviv
Ja HE, vi är redan där, med majoritetsbeslut blir det digitalt, majoritet vs minoriteten och styrning top - down. Nu har vi tre tydliga partier som är politiska, och precis som i statsapparaten börjar frågorna tendera till att bli just dogmatiska, tex att utgå från att vara mot SD. Dvs man kommer bort från kärnverksamheten, som lite handlar om att gå till kyrkan, (för medlemmarna) och så börjar det istället handla om maktspel och intriger. Själv tror jag kyrkan kommer att gå sönder av detta, att det blir fel fokus, och de som tar sig fram i kyrkan, gör karriär, bara kan tillhöra det ledande kyrkopartiet. Det är så klart bra för en viss lära eller policy, men kanske ine för en kyrka som ska bygga på församlingarnas engagemang? En fungerande kyrka måste bygga på dessa medlemmar, precis som samhället i övrigt, blir det inte styrning underifrån och upp, så blir det som i DDR eller Sovjet. Överfört från ett ordspråk att "arbeta"
- Om ni låtsas betala oss lön - så låtas vi att vi går till jobbet och arbetar
- Om ni låtsas att Gud finns - så låtas vi att vi går till kyrkan och ber ;-)
Skämt och sido, men kyrkan bör ändå vara en plats där tro omsätts i handling, och ser man sig runt om i världen finns det rätt många olika sätt att tro på, och då måste man få praktisera sitt troende utan dogmer. Själv kör jag på det Kristna Kärleksbudskapet, som jag tycker är väldigt grundläggande, detta att oavsett dumheter, så ska man se till att behålla frid i sitt sinne. Mark Twain uttrycker budskapet väldigt enkelt:
"Never argue with stupid people,
they will drag you down to their level
and then beat you with experience"
Det går faktiskt inte att komma vidare med en kyrka som bygger på diktat och bestraffning, von oben, eftersom det slutar med att någon i toppen dikterar, mest rätt lära från Gud. Det finns dessvärre en del förödande exempel, och i Europa var utgångspunkten för fred/frid 1648, att vi bestämde oss i Europa för att sluta kriga/bråka om vems trosinriktigning som hade stöd från Gud. Det var nog en ganska klok insikt, och bara hoppas att anden håller sig i. S.W
Skicka en kommentar