2009-04-10

Annika Östberg och Långfredagens förlåtelse

Det har uppstått en märklig pseudodebatt om att Annika Östberg skulle ha romantiserats i svenska medier och framställts i ett oskyldigt skimmer. Ursäkta - men jag undrar vilken planet de som påstår något sådant har befunnit sig på de senaste decennierna. Jag har följt fallet med Annika Östberg noga under flera år. Hennes skuld till flera svåra och grymma brott är oomtvistad, och dessa brott har också konsekvent och detaljerat redovisats i svenska medier.

För mig är det en självklarhet att svenska staten tar sig an ett fall med en svensk medborgare som suttit i fängelse utomlands i 28 år. Mig veterligen har ingen nu levande svensk medborgare - i Sverige eller utomlands - suttit i fängelse så länge.
I ljuset av Annika Östbergs långa fängelsestraff kan det så här på Långfredagen vara på sin plats att påminna om de rövare som korfästes på Golgata tillsammans med Jesus. Jag väljer att citera ur Jonas Gardells med rätta rosade bok Om Jesus:
"Jesus är korsfäst mellan två rövare, den ene hånar honom och säger att om du är Messias så hjälp dig själv och oss. Den andre rövaren tillrättavisar emellertid den förste och säger att de faktiskt förtjänar att hänga där de gör. Sedan vänder han sig till Jesus och säger: Jesus, tänk på mig när du kommer med ditt rike!
Lägg märke till att han inte säger: Förlåt mig! Inte heller säger han: Jag är skyldig till det och det, och jag ångrar mig djupt. Inget sådant. Han säger endast: Tänk på mig när du kommer med ditt rike.
Och vad svarar Jesus? Sannerligen, redan i dag skall du vara med mig i paradiset. Han säger inte: Vad har du gjort? Vad är du skyldig till? Inte heller säger han: Jag vill se brottsregister, jag vill ha syndabekännelse, bot och bättring! Inget sådant. Han säger endast: Redan i dag skall du vara med mig i paradiset.
Jesus ser på syndaren, på den som brutit förbundet med Gud och vänt Gud ryggen, och han säger: Du skall med! Varje gräns vi sätter för Guds kärlek är vår egen privata gräns, på vår oförmåga till kärlek."
Liksom Jonas Gardell tycker jag att detta är en av de sannaste och viktigaste berättelserna om Guds kärlek. Med den berättelsen vill jag önska bloggens alla läsare en riktigt Glad Påsk!
För samma tema: Se Pastor Lasses blogg.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Det är viktigt att inte blanda samman saker i mediakritiken om beskrivningen av Östberg. Kritiken bottnar i något som jag tycker är ganska intressant. Det ena är att det är helt rätt och rimligt att försöka få hem en svensk medborgare som suttit fängslad så länge som i detta fall. Det andra är att det är fortfarande rätt att försöka få hem en svensk medborgare som begått hemska brott. Men denna tanke tycks en del journalister uppleva som för komplicerad. Istället insinueras att Östberg är oskyldig och därför bör få komma till Sverige. Det är hon inte, utan precis som rövaren på korset är hon skyldig. Men trots sina hemska gärningar skall det för Östberg finnas en gräns och möjligheter att få göra något positivt med sitt liv. Det är här det svajjar på sina håll i massmedia. Detta verkar bli för komplicerat och för att förenkla historien skall hon göras nästintill oskyldigt dömd. Varför? Kan det vara att det är för svårt att låta en hemsk gärningsman få möta livet igen?

Anonym sa...

"låta en hemsk gärningsman få möta livet igen?"
Jovisst, när han har gjort sitt hela straff, skött sig och ångrat sig! Men en del är sjuka i huvudet, ångrar ingenting och mördar igen. Hur vore det om vi tänkte lite mera på ofren och deras familjer? Som sagt, när det gäller ens egna familj brukar det bli ett annat ljud i skällan.
EL

Nicklas Eriksson sa...

...och på såna som EL blir det helt enkelt aldrig annat ljud i skällan.

De är lika bittra och missnöjda oavsett vad som händer.

Anonym sa...

Nja, Nicklas, nu blev det väl påhopp, inte i den förlåtande påskens anda: "såna som EL".
Jag tror inte signaturen EL nämnde Annika Östberg. Det finns dem som inte kan rehabiliteras. Jag tänker på "såna" som Jeffrey Dahmer. Det finns dem som allmänheten måste skyddas ifrån. Det har hänt även i Sverige att utsläppta begår hemska brott.

För Annika Östbergs del hoppas jag hon kan använda de kunskaper om hundträning eller annat hon lärde sig som intern i Kalifornien och kan skapa sig ett meningsfullt liv.

Jag tror att många har reagerat för att AÖ har tagits emot av somliga som hjältinna, med blommor och hyllningar. Man har jämställt med Dawit Isak. Man har, som hagevi skrev, antytt att hon varit oskyldigt dömd.

Ulf ser samband mellan AÖ, dömd för dråp och medverkan till två mord, och rånare på korsen, syndare som syndare. Jesus levde och dog som jude. Inom judisk tradition får man förlåtelse om man först bett dem man syndat mot om förlåtelse. Undrar om beskrivningen "after the fact" av hans syn på syndarna inte lämnade ute en del, den om be sina offer om förlåtelse först?

Det låter som om AÖ kan ha ångrat sig, bett om förlåtelse, snart kan ha sonat sitt straff och kan börja om. Låt oss hoppas.

A-K Roth

Anonym sa...

Så här på avstånd ter sig den svenska modellen och den svenska prioriteringsordningen något underliga. Man ställer frivilligt upp som tillflyktsort för amerikanska grova brottslingar och lägger miljontals kronor på att plocka "hem" en polismördare vars band till Sverige är diskutabla. Men när vanliga svenska barnfamiljer på semester hade oturen att vara ivägen för en tsunami, ja då fanns varken pengar, resurser eller diplomatiska kanaler för att hjälpa offren.

GT

Ulf Bjereld sa...

Hagevi: Delar din bedömning. Medielogiken är inte alltid så mycket för nyanser i synen på kriminalitet.

Anonym sa...

Annika har sonat sitt brott och ångrat sig. Visst det finns människor som är sjuka som man inte kan reabilitera, men hon har i alla fall gjort något vettigt under sin fängelsetid , hennes pojkvän begick självmord också och då fick hon avtjärna hans straff och det är fel,
finns det ingen mördare så finns det ingen, men i USA bryr man sig icke om någon är oskyldig eller ej man är bara ute efter en mördare,det är så systemet fungerar i USA,
tycker ni alla ska läsa på Amnestys hemsida och se hur många i USA som blivit oskyldigt angklagade för brott och hur poliser och även till viss del vittnen som pekat ut "mördaren"
och ljugit ihop en historia
tycker att ni borde ta reda på mer fakta innan ni andvänder så starka ord.