2020-05-12

Stig Dagerman och skräcken för journalisters familjeband

Den pågående debatten om huruvida journalisters familjeförhållanden ska påverka bedömningen av deras journalistiska rapportering får mig osökt att tänka på följande rader av Stig Dagerman. Raderna är lika aktuella nu som då.


På jakt efter kommunister har hemliga polisen vägrat en damfrisörska arbete i en fästningsstad, därför att hennes far brukade läsa Norrskensflamman.

Hestapo Redivivus

Jag får inte klippa naglar eller hår i Luleå,
ty min moster har en jordglob med hela Ryssland på.

En annan som jag känner lika nära som mig själv
får inte såga isar i hela Lule älv.

Varför hans bana stäcktes jag tror att jag förstår:
En rysk vinthund hade mannen när han var fyra år.

En tredje som jag känner är ilsken som ett bi.
Han fick sparken härom dagen från Vaxholms bageri.

Jag frågade Hestapo, som svarade: "För fan,
han föddes i Sibirien ej långt från Odenplan.

Och vi kan icke svara för Vaxholms fästnings lugn.
Tänk om han sätter in den en morgon i sin ugn!"

9.12.52

1 kommentar:

Ördög sa...

"Rörelsen" tillåter inte att dess företrädare ingår intim bekantskap med sosseväldets ifrågasättare. Tydligen är sossefernissan så dålig, att den kan flaga bort för minsta vindpust.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lAa5Xe/nina-burchardt-s-tvingades-bort--blev-kar-i-sd-politiker