2012-02-05

Jan Björklund riskerar uppfattas som skolpolitikens Kapten Stofil

Jan Björklund riskerar att allt fler medborgare börjar uppfatta honom som Kapten Stofil i skolfrågorna. Droppen som möjligen fått bägaren att svämma över är Jan Björklunds aggressivt ryggmärgsbaserade avståndstagande mot de skolor i Sollentuna som köpt in läsplattor till barnen i första klass och som väntar till årskurs två med att ge undervisning i att skriva för hand. I radions satirprogram Public Service identifieras Jan Björklunds förfäder Ramses Björklund som försvarade hieroglyferna mot nymodigheten alfabetet, Loke Björklund som försvarade runskriften mot munkarnas nymodighet permanentskriften och inte minst släktens svarta får, den felande länken Cheeta Björklund, som föll ned från ett träd och då kom på att man kunde använda händerna till annat än att klättra i träden och plocka loppor.

I går startade centerpartisten och politiske sekreteraren i Region Skåne Niels Paarup-Petersen en insamling på nätet för att kunna ge Björklund en egen läsplatta. Jan Björklund är skeptisk till ny teknik och jag vill visa honom att den tvärtom är något som alla har nytta av, säger Paarup-Petersen. Ordföranden för Moderaternas ungdomsförbund (MUF) Erik Bengtzboe fyller på: Nej till ny teknik, nej till utveckling, nej till att ta med skolvärlden in i 2000-talet. Björklunds uttalanden är provocerande och hör hemma i forntiden.

Jan Björklunds skolideal tycks hämtade från hans egen barndom. Han blickar tillbaka till en tid där skolan skulle präglas av ordning och reda, lärarauktoritet, betyg, läxor och prov och där skolk bestraffades med kvarsittning. Men Björklund saknar en vision för hur dagens skola skall utvecklas. Utan framtidsvision blir teknikutvecklingen inte en möjlighet, utan ett hot mot den bestående ordningen.

Jan Björklunds har länge kunnat skörda politiska vinster på ett missnöje mot den så kallade flumskolan. Kanske har Björklund denna gång gått ett steg för långt. Socialdemokraterna och de två övriga rödgröna partierna har möjlighet att ta över det politiska utrymme som blir ledigt när Björklund visat tecken på att inte förstå teknikutvecklingens möjligheter för pedagogik, kunskap och lärande. Förmår de rödgröna fånga detta momentum? Läsplatta åt alla skolbarn vore ett intressant rödgrönt reformförslag.

10 kommentarer:

Fredrik Blomqvist sa...

Vad skönt att fler börjar inse detta. Som lärare har jag länge varit förundrad över att han ofta refererar till sin egen eller sina barns skolgång samt att han saknar visioner.

Tack Ulf!

Anonym sa...

Jo men det är ju bara det att läsplatta till alla är ett dumt förslag.... Lyssna på namnet, det finns en anledning, de är gjorda för mediekonsumtion, inte för att skapa något. De är inte ens särskilt bra för att läsa på. Då skall man skaffa en riktig läsare med e-ink display.

Jag tror detta är vad JB riktar sig mot, med all rätt. Vad barnen behöver minst är ännu ett sätt att passivt konsumera - de behöver skapa något. Att skriva vore kanske ett bra första steg. Att förespråka det är inte att vara bakåtsträvande, det är sunt förnuft.

Sluligen vad som gör dem olämpliga som läromedel är ganska många saker:

*teknikutvecklingen, om ett år finns det en ny modell och tillverkaren går vidare och supportar inte vad du har köpt

*kostnader - inköp och supportkostnader. Licenser för programvara och material. Det finns inte pengar till allt detta plus lärare och lokaler. Speciellt inte om du måste byta den där plattan varje år...

*de är ömtåliga. Om du ger ett skolbarn en glasskiva, hur länge tror du den överlever? Vet du att en av försäkringsbolagens största utgifter fn är byte av telefoner (typ iPhone) som drullats sönder. Då är det ändå vuxna brukare vi talar om.

*man kan inte ta anteckningar lätt och snabbt. Pekskärmar är, återigen, avsedda för konsumtion inte skapande.

* för lätt att fuska. man kan gömma facit och använda lexikon lättare och hellre än att faktiskt lära sig något.

Så bara för att det är "lättare" så är det inte nödvändigtvis bättre.

Vad var nu egentligen argumenten för - annat än att det är nytt och framåtskridande?

// KM

Niels sa...

Tack för att omtalar projektet m att ge Björklund en iPad. Kul att du sett det. Måste bara säga att det är sommföretagare och inte centerpartist jag gjort det. Inte att det för så stor skillnad - tycker ju likadant oavsett titel:)

Olof sa...

Nja lite sökt va? Jag kan inte se poängen med läsplattor i skolorna alls faktiskt, oavsett vilket parti förslaget kommer från. Det är inga problem med dagens ungars datorvanor som de är nu, praktiskt taget hela Sverige har både dator och bredbandsuppkoppling. Böcker är både billigare att tillverka och är inte lika stöldbegärliga som läsplattor.

Ulf Bjereld sa...

Fredrik: Tack själv!

KM: Poängen är att vi bör utnyttja teknikutvecklingen till att förädla pedagogik och lärande. Läsplattan kan användas till väldigt mycket - inte bara till att läsa. Men Björklund biter sig fast vid det redan existerande, eller det som existerade förr.

Niels: Noterat! Kul initiativ i vilket fall.

Olof: Här finns också ett jämlikhetsperspektiv. Tillgången till läsplattor bland barn är starkt klassbunden.

Fredrik Blomqvist sa...

Även skolan behöver följa med i dagens IT-utveckling. Många skolor och kommuner satsar på 1-1 projekt som innebär att varje elev får en egen dator bl a min egen kommun. Nu när det satsas på detta ser jag fler fördelar med läsplattor än med vanliga datorer framförallt för de yngre eleverna.

Varken innan eller nu så kommer IT-tekniken ta över allt i klassrummet. Eleverna kommer fortfarande att få skriva med penna och papper samt läsa "vanliga" böcker. Om man är rädd för att de ska fuska så kan du som lärare hitta alternativa redovisningssätt.

Se tekniken som ett hjälpmedel hur ofta använder du/jag inte elektroniska ordlistor eller googlar (källkritiskt naturligtvis) när jag behöver veta något specifikt? Vi ska förbereda och rusta barn och ungdomar för framtiden på bästa möjliga sätt.

Detta uttalande är bara en lite del i major Björklunds trångsynthet. Det räcker inte att bara ha gått i skola själv eller referera till sina egna barns skolgång för att veta hur dagens skola ser ut och leda den in i framtiden. Du behöver ha visioner. Om du bara ser i backspegeln kommer du att krocka. Du behöver även se framåt!

Solveig Abrahamsson sa...

.
Jag är helt emot Jan Björklunds skolpolitik,
med gammaldags kateder disciplin och inte
vill utveckla kritiskt tänkande och barns nyfikenhet
utan ser skolan som en utsorteringsmaskin för
ett kommande arbetsliv med olika status!

Och jag är mycket begeistrad i den nya tekniken,
och har kämpat för att få Datorer till mina elever

MEN det får INTE vara med Trådlös teknik,
därför att det är mycket hälsofarligt -
det är dags att öppna ögonen för detta!
Se till att vi får fiberkablar i stället
för den ökade El-smog som gör oss sjuka:

Dags att få upp ögonen för tragedin
att vår egen Elektromagnetismen blir
störd som innebär inte bara får kancer utan
också rubbningar i hjärnas elektricitet och
ändrade hormoner som gör elever deprimerade
o stressar upp systemet så de förlorar sömnen.

Se hur cyniskt Vinstindustris uppköpta
Vetenskapsmän samtidigt får uppträda
som Konsumentupplysare och LJUGER!
http://mobiltelefoni.tv/
Gå inte på Mobilindustrins lögner
som av Vinstskäl skiter i Folkhälsa!

Mobilindustrin har idag statligt stöd för att
klippa trådarna till Fast telefon är Diktatur

Förbjud därför Trådlös teknik i skolorna
och ersätt det med Fiberkablar till varje skolbänk!
Ta del av Obunden forskning och gå
inte på Mobilindustrins lobbyisters lögner.

Mobilindustrin bryr sig enbart om sin egen Vinst
och skiter i att människor blir psykiskt
och fysiskt sjuka av strålning från El-smog
som förnekas, kränks och kallas Inbillningssjuka!

Anonym sa...

Vilken är poängen med att uppskjuta
skrivträningen?
Om politiker och rektorer, som löne-
sätter, från början binder sig för
pedagogiska projekt, då tystnar all
kritik från lärarna. Vilken är
poängen med att Maria Stockhaus
ställer sig i spetsen för pedagogisk
utveckling i en bestämd riktning?
När får lärarna makten över under-
visningen?
Varför alltid fullskaleprojekt utan
kontrollgrupper? Björklunds skepsis
är berättigad.

Anonym sa...

Ulf: Du kör ju ett halmgubbe-resonemang här. JB har ju inte sagt det du kritiserar honom för...

Saxat ur DN, exakt vad är det du vill argumentera emot det JB faktisk säger? Han reagerar bl.a. på att man helt upphört med att låta sexåringar och ettorna lära sig skriva med penna.

"Jag har inga invändningar mot att man använder datorer tidigt. Men om man tänker ersätta böckerna fullt ut med digitala hjälpmedel, då är man fel ute."

"Man måste lära sig skriva för hand i skolan, det går inte att upphöra med det. Man kan inte säga att bara för att det är svårare att skriva med penna så ska man sluta med det. Jag blir rätt sorgsen när jag läser att man tänker så. Även i framtiden måste man kunna både skriva och räkna. Man kan inte alltid ha tillgång till en dator var man än befinner sig, säger Jan Björklund."

//KM

samtider sa...

Björklund är oraklet No1 i svensk politik. En fanatisk skara supporters står alltid redo att omtolka varje hugskott eller plattityd till en genomtänkt, eller åtminstone begriplig avsikt.Någon här ovan avslutar med, "Varför alltid fullskaleprojekt utan
kontrollgrupper? Björklunds skepsis
är berättigad." Rätt typisk Pro-JB-argumentation eftersom,
1. Det åsyftade projektet är inte fullskale. Var ifrån kommer den uppgiften?
2. Det däremot världen över finns gott om exempel på fullskale... Googla en stund och låt världen vidgas.
3. Kontrollgrupper är något som används vid experiment. I detta fall kan man nöja sig med att åka över till t.ex england, där skolor som bedömts "excellent" av deras skolinspektion jobbar fullskaligt i dessa miljöer (dessutom kombinerat med PBL(!)),
4. IPads tll stor del representerar beprövat innehåll och beprövad metod i mer tillgänglig och lättanvänd form.
5. Vem borde, om inte Björklund, utnämnas till de fullskaliga projektens okrönte mästare?