2006-10-06

Carl Bildt som utrikesminister II

Jag trodde tidigt att Fredrik Reinfeldt skulle vara klok nog att välja en utrikesminister som kunde bidra till att desarmera utrikespolitiken som en stridsfråga mellan regering och opposition. Där fick jag rätt. Men jag trodde inte att Carl Bildt skulle vilja ställa upp och fylla den funktionen – där fick jag fel. Sitter just nu och lyssnar på Studio Ett, där Carl Bildt igen hävdar att västmakternas beslut att avbryta kontakterna med den valda Hamas-regeringen var ett olyckligt beslut.

Nu gäller det att hålla ett öga på biståndsfrågorna. Det enda parti i Sveriges riksdag som inte vill att Sverige skall leva upp till enprocentmålet har tilldelats biståndsministerposten. Moderaterna ville som bekant minska det svenska biståndet med åtta miljarder. Utifrån dessa förutsättningar är det svårt att se hur biståndspolitiken skall kunna drivas framåt de närmaste åren.

Cecilia Malmström blev inte helt oväntat EU-minister. Men hur arbetsfördelningen mellan henne och Carl Bildt skall se ut blir en delikat fråga.

Och en Timbro-chef som kulturminister. Det gör mig sugen på att emigrera. Även om Cecilia Stegö Chilò enligt Wikipedia lämnade moderaterna 1985, i protest mot partiets uteslutning av EU-motståndaren Björn von der Esch.

2 kommentarer:

Gärningsmannen sa...

Emigrera! Vart?

Ulf Bjereld sa...

Kalle Anka brukade i kritiska ögonblick tala om Timbuktu. Idén har alltid fängslat mig.