2018-03-01

Ja, jag ger då och då pengar till människor som tigger. Och det tänker jag fortsätta med.

Jag ger inte så sällan pengar till tiggare. Det tänker jag fortsätta med. Sedan får var och en välja hur man vill göra.

Det är bra att många ger pengar till de organisationer, kyrkor och samfund som gör ett fantastiskt arbete i Rumänien och Bulgarien för att varaktigt bryta individers och folkgruppers utsatthet. Fattigdomen i Europa är strukturellt betingad och kan därför varaktigt endast brytas genom strukturella åtgärder. Här utför kampen mot diskriminering också en viktig roll. Men det är inte ett hinder för att också ge din medmänniska hjälp i stunden, till exempel genom att lägga en peng i tiggarens mugg.

Givandet är heller inte ett nollsummespel. Själv skänker jag överhuvudtaget större summor i dag än vad jag gjorde tidigare. Tiggarnas synlighet påminner mig om fattigdomen och om vikten av att ge - både i stunden och på ett långsiktigt sätt.

Det finns kriminella ligor som försöker berika sig på delar av tiggeriet. Dessa ligor ska förstås bekämpas med lagens alla till buds stående medel. Tiggeri är ovärdigt ett modernt och rikt samhälle. Men vi kommer inte åt problemen genom att förbjuda tiggeri.

Så jag tänker fortsätta med att på mitt osystematiska sätt ge pengar till de som sitter utanför våra butiker och ber om hjälp. Om andra vill visa sin solidaritet och generositet på annat sätt så är det deras ensak.

6 kommentarer:

kerstin 1 sa...

Jag ger inga kontanter, däremot köper jag kaffe, smörgås, yougurt och frukt till dem som tigger nära pressbyrån eller/och livsmedelsaffär.
Jag tycker inte om när man sitter på tunnelbanan och de tigger. Det känns stressande.

Jan Holm sa...

Bra utspel av Magdalena Andersson som tydliggör splittringen i Regeringen och oenigheten inom sossarna.
Håller med om att tiggeri är ovärdigt ett modernt och rikt samhälle och att det är ett strukturellt problem.
Naturligtvis ligger lösningen av problemet på EU-nivå och det är obegripligt att inte EU sätter press på ett korrumperat land som Rumänien att rätta till de problem som nu lastas över på andra länder.

Anonym sa...

Jag blir yr i huvudet av din rubrik, måhända sönderredigerad?

Ulf Bjereld sa...

Anonym 6:58. Tack - ja, där fanns ett ord för mycket. Nu åtgärdat!

Anonym sa...

Hur länge (många år) ska denna situation låtas hålla på och vad är din lösning på detta problemet som underhålls med pengar i pappersmuggar? Hjälpa rimmar med stjälpa som bekant.

LinkedOn sa...

Så himla skönt att läsa om någon som liksom jag anser att det är en bra idé att skänka pengar till de som tigger.
Jag vägrar att "köpa" argument såsom att det bara är ligor som försöker bedra och lura till sig pengar. Visst, det går nog inte att blunda för att det finns en sorglig baksida i vissa fall men om man tänker så ska man ju vara misstänksam mot hela mänskligheten.

De som hävdar att de som tigger har pengar ändå och borde åka hem, vet nog inte vad de talar om.... Jag brukar tänka så här att okej, låt vara att den här personen kanske inte får behålla hela den summa den tigger ihop på en dag men om jag låter bli får den personen ännu mindre.

Och om det skulle vara en människa som inte behöver tigga, då har hen ändå tydligen goda skäl att sjunka så lågt i värdighet att sitta och tigga så jag ger blanka sjutton (ursäkta uttrycket) i om hen måste tigga eller inte. Bara det faktum att hen gör det är tragiskt i sig och alltså kan jag hjälpa till på något sätt.

Jag har slutat att ge småpengar utan ger mer sällan och då ett par hundralappar istället. Eller så handlar jag en kasse med mat till den som sitter utanför affären. Att ge kassen med pantflaskor till hen är också något som ger en stor tacksamhet tillbaka.

Låt var och en ge pengar om hen vill och den som vill låta bli gör så helt enkelt. Jag ser inte ner på eller klandrar dem som väljer att inte ge pengar, men jag har tagit emot arga och nedvärderande blickar av förbipasserande när jag ger pengar. Låt mig göra det om jag vill.

Respekt för olika värderingar och olika sätt att vara medmänniska!!!