Som vanligt så här års utbryter en engagerad och lätt yrvaken debatt om huruvida skolelever skall kunna fira advent eller Lucia i kyrkan. Kvällens avsnitt av Debatt i SVT kl 22.00 behandlar t ex ämnet, och det lär bli en illuster tillställning.
Själv har jag en pragmatisk och avklarnad inställning i frågan. Staten skall vara sekulär - ett samhälle kan aldrig vara sekulärt. Inget skolbarn skall mot sin vilja behöva delta i någon gudstjänst eller annan religiös ceremoni. Samtidigt impregnerar religionen (oftast kristendomen) hela vårt samhälle och vår kultur. De som har beröringsskräck för kyrkorum får svårt att hantera sin vardag.
Luciafirandet är ett intressant exempel. Lucia - ljusbärerskan - är ett romersk-katolskt och ortodoxt helgon som i början av 300-talet dog martyrdöden i Syrakusa, Sicilien. Hon påstås bl a ha botat sin moder från blödarsjuka och ha torterats med kokande olja utan att komma till skada. Ljuskronan som Sankta Lucia bär på huvudet skall ha sin grund i att hon ledsagade kristna ned i Roms katakomber för skydd och ljusen fästa kring huvudet var en nödvändighet då hon behövde ha båda händerna fria.
Ingen ifrågasätter vårt firande av Sankta Lucia. Däremot ifrågasätts att firandet genomförs i ett kyrkorum. Det är givet förutsättningarna en märklig och ohållbar inställning. Ett motsvarande resonemang kan förstås föras med avseende på adventsfirandet, en hel månads nedräkning för att fira Jesu födelse. Knappast någon tycker att skolbarn skall förvägras att tända adventsljus, då ljuständandet innebär deltagande i en kristen högtid. Religiösa och kulturella sedvänjor växer ihop och utgör en helhet, omöjlig att separera.
Därför ser jag inga problem med att skolbarn firar advent eller Lucia i kyrkan. Firandet skall inte ske i formen av en gudstjänst eller motsvarande. Balansgången ställer krav på präster och lärare men är i praktiken inte särskilt svår att hantera.
7 kommentarer:
Jag har inte läst ditt inlägg klart, men halvvägs klart slog jag upp ordet sekulär - hundraårig, hundraårsvärldslig - till skillnad från andlig i SAOL (svenska akademins ordlista)
B.
Såklart skolbarn ska kunna fira Lucia i kyrkan, om de vill. Men under skoltid ska väl inte barnen fira religiösa högtider i kyrkan? Vi har trots allt separation av kyrka och stat. Efter skoltid kan de frivilligt ta sig till kyrkan och fira. Annat var det på min tid. Då väckte vi lärarna i deras hem tidigt i ottan med Luciatåg, helt frivilligt.
Bra artikel!
Min personliga åsikt är att de med "beröringsskräck för kyrkorum" skulle kunna dämpa sig en aning. De är fria att inte delta i något kyrkligt, men varför ska de tvinga resten av oss att ta avsteg från vår kultur. De är faktiskt det som blir resultatet om man förbjuder kyrkosamling i skolan.
Ärligt talat, vi vet alla att många föräldrar inte tar sina barn till kyrkan "på fritiden". Hur kan då barnen välja något som de inte vet något om? Det ÄR faktiskt skolans uppgift att visa oss vad som format oss. Sedan kan var och en ta ställning.
Och faktiskt, det handlar inte om morgonbön varje dag utan ett fåtal tillfällen per år max. Om det är det så himla farligt kanske man ska ringa en exorcist istället!
Nu är väl just Luciafirandet ingen riktigt religiös högtid. Det första Luciatåget gick i Stockholm 1927. När det gick i en kyrka första gången vet jag inte men det är nog något ganska nytt. Luciatåg verkar vara ett sammelsurium av allt möjligt både religiöst och annat från både förkristen tid och modern tid. Lussegubbar, Staffan stalledräng, stjärngossar, tomtar, pepparkaksgubbar, julpaket, sockerbagare... allt kan finnas i ett Luciatåg idag och varför det överhuvudtaget ska firas i kyrkan kan man ju fråga sig./Jens
Jens: Du har en tung uppförsbacke i argumentationen om du hävdar att firandet av Sankta Lucia inte har något med Sankta Lucia att göra.
Ulf: varför det? Luciafirandet har väldigt lite med det kristna helgonet Sankta Lucia att göra. Precis som att julafton inte har mycket med Jesus att göra.
Högtider föds inte som religiösa sådana utan religionen absorberar olika typer av firande.
Dessa högtider ägs således av de människor som firar dem, inte av någon enskild tolkning av Bibeln. Eller någon annan religiös skrift för den delen.
Därför kan man vilja ha ett sekulärt Luciafirande, för att det tillhör alla och att ha det i en kyrka (som nuförtiden inte ägs av oss alla) blir exkluderande.
Martin
Monopolen skall brytas heter det ju alltid nu för tiden.
Varför skall statskyrkan ha monopol på de kristna högtiderna.
Det finns ju många frikyrkor i Sverige också.De kunde väl också få ha religösa cermonier för skolbarnen.
Ett rejält tungomålstaleri för barnen så de får lära sig sådant också.
Skicka en kommentar