2011-07-16

Mäns mord på kvinnor ska inte förminskas till "familjetragedier"

När en man mördar sin hustru brukar medier beskriva det inträffade som en "familjetragedi". Det är märkligt att dessa medier inte inser vilken patriarkal ordning som speglas i användandet av begreppet "familjetragedi".

I dagarna har en 33-årig göteborgare erkänt att han mördat sin mor. I Göteborg-Posten beskrivs dådet i en artikel med rubriken "Familjetragedi bakom mord?".

För några dagar sedan anhölls en 43-årig kvinna i Filipstad, misstänkt för att ha skjutit ihjäl sin man. Inte i något media har jag sett beteckningen "familjetragedi" användas för att beskriva det inträffade. Kön spelar roll.

Synen på ett kvinnomord som en "familjetragedi" förminskar brottet och reducerar våldshandlingen till något som inte berör samhället eller det gemensamma, utan i stället något för det civila, det familjära, det individuella. Kvinnomordet blir en privat uppgörelse, eller till och med en olyckshändelse.

Skulle vara intressant att höra någon medierepresentant försvara sin användning av begreppet.

7 kommentarer:

Anonym sa...

I Filipstads Tidning läser jag en artikel om mordet:

- "Beskrivs som en friluftsfamilj som levde för varandra"

- "Inget vittnade under gårdagen om att en familjetragedi utspelats här"

- en bildtext: "Polisens avspärrning vittnar om familjetragedin som ingen i Filipstad kan förstå."

Totalt nämns ordet "familj" åtta gånger i artiklen.

GIYF :)

/johan

Anonym sa...

Ordet familjetragedi i media är ett kodord för att invandrare är inblandade för i den politiska korrekthetens namn skall det inte nämnas att mord på kvinnor hos invandrare ofta är en funktion av den primitiva patriarkalismen i familjer från Mellanöstern.

Ulf Bjereld sa...

Tack för kommentarer. Jag hade uppenbart inte läst Filipstads Tidning... :-)

Anonym sa...

Lite allvarligare:
Vad gör detta med din teori, att "Kön spelar roll" i detta fall? Det känns som om du redan haft en färdig uppfattning, och sedan nöjt dig med något exempel för att tycka att den är bekräftad.

/johan

Anonym sa...

Våldsamma kulturers kvinnoförtryck ska inte förminskas till "mäns våld mot kvinnor"

Ulf Bjereld sa...

Johan: Om vi håller oss till GIYF så tycks lokaltidningen i detta så uppmärksammade fall vara det enda mediet som använt uttrycket "familjetragedi" och det i en enda artikel. All övrig press har låtit bli att använda uttrycket (med risk för att jag missat något). Så jag är rätt så trygg i min slutsats. :)

Sedan är det en annan sak att det är så extremt ovanligt att kvinnor mördar män det är svårt att genomföra några systematiska studier.

Milou sa...

Det är just det bisarra, feministiska manshatet inom S, som gör att jag inte kan rösta på partiet. Precis som jag inte kan tänka mig att rösta på SD på grund av det partiets främlingsfientlighet.

För mig är det självklart att mord alltid är tragedier, oavsett om förövaren eller offret är man, kvinna, vit eller färgad osv.