2011-04-24

Storm i ett Dry Martini-glas?

Håkan Juholts uppmärksammade agerande under sitt semesterfirande i Istanbul kan uppfattas som en storm om inte i ett vattenglas så åtminstone i ett Dry Martini-glas. Själv har jag inga synpunkter på Håkan Juholts åsikter om priserna på en Dry Martini och jag önskar honom verkligen en vilsam semester och möjligheter att slappna av utan att varje ögonblick behöva väga varje ord på guldvåg.

Men nu är världen som den är och vi lever i en tid då allt är offentligt. Som jag säger till Expressen så är det inte omdömesgillt att som Håkan Juholt i restaurangmiljö till synes obekymrat föra samtal om interna känsliga politiska frågor eller om enskilda partikamrater, oavsett om dessa samtal förs i Stockholm eller i Istanbul. Om inte annat så handlar det om vett och etikett - jag blir själv obehaglig till mods de gånger jag utan egen förskyllan i offentliga miljöer får överhöra privata samtal om t ex personer jag känner.

Nu tror jag inte att den politiska skadan för Håkan Juholt blir särskilt stor. Tvärtom så kan intermezzot snarare förstärka bilden av Håkan Juholt som en person som går sina egna vägar, som är spontan och med mänskliga fel och brister. Kontrasten mot Fredrik Reinfeldt blir än starkare. Jag har svårt att tänka mig Fredrik Reinfeldt muttra över priserna på en Dry Martini eller sitta och orera över partiangelägenheter på krogen.

Jag är oerhört nyfiken på hur kommande politiska debatter mellan Håkan Juholt och Fredrik Reinfeldt skall gestalta sig. Spännande tider väntar.

15 kommentarer:

Maja sa...

jag är åxå nyfiken.

Sixten Svensson sa...

Om undertecknad, Sixten Svensson, säger något dumt så brukar det kallas dåligt omdömme. Om ledaren för sveriges största parti, kanske vår nästa statsminister, men en lön som flertalet kan drömma om, klagar på ett skitpris för en drink. Offentligt kritiserar partikamrater och andra politiker, då är det mer än bristande omdömme. Att en professor försvarar detta - än värre.

Jörgen sa...

Jag antar att du är väldigt säker på att det Expressen skriver är sant, efter tips från turister och utan kommentar från Juholt, och utifrån det kommenterar du Juholt? Expressen är ju kända för att alltid hålla sig till sanningen. (djupironi)

Fröken Jessica sa...

Precis som Jörgen skriver är det faktiskt ingen som i någon artikel eller på någon blogg likt din egen har ställt frågan: är detta sant eller är det lögn? Källkritiken saknas alltså av de som hittills har uttalat sig. Det enda som är bekräftat är att Juholt har på sig en ful Björn Borg-hoodie, varför skyltar han inte med att han är partiordförande i Sveriges största parti?

Carl.B sa...

OM detta varit osant hade Juholt varit snabb med att låta pressekreteraren dementera. Nu låter han meddela att han inte vill kommentera. Det tycker jag är en bekräftelse på att han låtit munnen glappa.
OCH oavsett om omdömena han fällt om partikamrater i sak stämmer (alltså att de är korkade) eller inte så har han själv visat att han i tidigare intervjuer ljugit.
Han har nämligen sagt att han inte diskuterar politiska frågor med sin kulbo. Men det finns det nu uppenbarligen vittnen på att han faktiskt gör, annars hade han självklart förnekat Expressens uppgifter.

Anonym sa...

Det är kanske nu vi får veta vad Juholt egentligen menar med social demokrati. Jag tror jag föredrar den äldre sorten - de kändes i alla fall mer statsmannamässiga.

Anonym sa...

Haha uppgifter i 3,e hand... Börjar alliansen/moderaterna bli så desperata?
Och de där turisterna är de anställda av Schlingermann?

Naturligtvis så får Juholt börja tänka på vad han säger och om vem men att 50 kr är dyrt för en Dry Martini håller jag med om.
Det är nog inte helt lätt att kastas in i rollen från i stort sett anonym till en av Sveriges mest offentliga personer.
Gydvan

A-K Roth sa...

Vita piratbyxor! Med tofsar kring vaderna? Det är värre än jag trodde. :)

Men sen att han diskuterar partipolitik med sin särbo Åsa - inte bra. Tänk om han blir statsminister?

Anonym sa...

Nej vad Reinfeldt gjorde i påsk vet vi ju inget om. Inga turister eller liknande spionerade på och smygfotograferade honom och lämnade uppgifter till Expressen om det.Och om någon gjort det tvivlar jag på att tidningen tagit in det. Sådan är nu en gång verkligheten vi lever i. Expressen kommer jaga Juholt till valet 2014 och jag hoppas ni inom S har gett honom goda rådgivare som kan betona vad som är viktigt att tänka på. Det är i vår ytliga tid allt från klädsel (ingen Borghoodie mer) till åsikter om drinkars pris. En man med klass betalar ju bara såsom Reinfeldt skulle gjort tänker säkert många. Låt inte sådana här saker fälla S 2014 när S är det bästa och mest moraliska alternativet för Sverige. Med allt detta sagt vet vi inte ens vad som är sant i det som Expressen rapporterar. Men det gäller att vara komplett oantastlig idag om man ska ha en chans.

Ulf Bjereld sa...

Tack för kommentarer. Expressens bevakning i ärendet har som ni alla märkt väckt starka känslor.

Mycket av kritiken har riktat in sig på att obekräftade källor (=skvaller) fått utgöra grund för diskussionen. Det är sant, och det är möjligt att den frågan inte fått tillräcklig plats i diskussionen. Men Håkan Juholt valde också att på plats inte dementera påståendena, vilket i efterhand måste bedömas ha varit en oklok strategi.

Jag tror att Håkan Juholt genom det inträffade vunnit en viktig erfarenhet om offentlighetens logik för en socialdemokratisk partiledare. Bättre att han vunnit den erfarenheten nu, i en fråga av ytterst liten betydelse, än att han tvingats vinna den senare och då kanske i en fråga av betydligt större dignitet.

Olof sa...

"Men Håkan Juholt valde också att på plats inte dementera påståendena, vilket i efterhand måste bedömas ha varit en oklok strategi."

Menar du alltså att det vore klokt att ljuga om det nu var sant? (Om det var lögn är det väl uppenbart att han skulle ha dementerat.)

Ulf Bjereld sa...

Olof: Nej, om det som berättats är sant hade det varit bättre av Juholt att tillstå detta. Tystnaden var det sämsta alternativet.

Kerstin sa...

Nu är det nog så att vad Juholt än kan tänkas säga eller göra framöver så är det FEL, enligt borgerliga media, och ingenting han gör eller inte gör kommer att kunna tillrättalägga något.

Bonnier News regerar och kommer att vinna i alla lägen, precis som Berlusconi News gör i Italien och Fox News i USA.

Carl.B sa...

Kerstin, du har rätt! Fakta ska naturligtvis inte fläcka ner den ofelbare ledarens goda namn och rykte. Amen! Eller?
På en Broderskapares blogg kanske man dock i all stillhet får påpeka att "Du skall inga andra G-dar hava jämte mig" inte syftar på den Socialdemokratiske partiledaren utan på en annan ,ofelbar, storhet.

Anonym sa...

Jag är mest upprörd över att Sverige riskerar att få en statsminister som inte vet att en Dry Martini alltid innehåller gin. Kulturskymning!