tag:blogger.com,1999:blog-31513918.post6797524350916516651..comments2024-03-22T20:33:24.149+01:00Comments on Ulf Bjereld: Fegt beslut att plocka ner Elisabeth Ohlsons altartavla Ulf Bjereldhttp://www.blogger.com/profile/02891665877577151375noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-31513918.post-48362901187143411702019-12-14T20:40:28.338+01:002019-12-14T20:40:28.338+01:00Bra argument för att INTE ta ner den, kyrkan är in...Bra argument för att INTE ta ner den, kyrkan är ingen konsthall (där man hänger upp och tar ner tavlor).<br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-31513918.post-62052536266725418432019-12-12T11:06:48.417+01:002019-12-12T11:06:48.417+01:00Det är jubelparodi, översinnligt, och konst när de...Det är jubelparodi, översinnligt, och konst när den är som bäst.<br />Att få intern kritik som uppenbarligen ges tolkningsföreträde, och<br />sedan leder till ett pressmeddelande och ta ner tavlan, ger konstverket<br />verklig verkshöjd. Tavlan är redan klassisk, just genom insnöade prelater<br />som inte själva förstår vilken (möjligen tragikomisk) metatolkning som ges.<br />Applåder. Sannolikt är det uttryck för Bulgakovs tolkning beträffande arvssynd i<br />Mästaren och Margarita. (ängsligheten/fegheten, som väl inte direkt är konstnärens signum)<br /><br />Svenska kyrkans pressmeddelande:<br /><br />”Att det finns en orm, vilket av tradition står för ondska,<br />och att den dessutom övergår i en transperson gör<br />att en tolkning kan bli att en transperson är ond eller djävulen.<br />Det kan Svenska kyrkan absolut inte stå för”<br /><br />Ormen symboliserar (enligt en tolkningstradition) det vilda,<br />urtillståndet. Jämför "Walk on the wild side"<br />Warhol’s “Factory” vänner och stjärnor från New Yorks olika<br />subkulturer.<br /><br /><br />Vems tolkningspersperspektiv, (vem som har rätt), som ska ges<br />företräde framför andra, är så klart den som har makt att höja sig<br />över andra - den högre hästen. Så har det alltid varit.<br />Det är nog bara att det kan vara svårt att förstå, inifrån,<br />att den egna självuppfattningen avantgarde, alltid kan innebär<br />sidospår och diken, som man lätt kan slinka ner i, än hit, än dit.<br /><br /><br />Nu har Svenska Kyrkan "gjort det igen" - klassiskt. Det får vi bjuda på,<br />en applåd, (ironisk, sardonisk eller bara kanonisk)<br /><br /><br />"Problemet med äpplet i bilden anses vara att<br />det symboliserar kunskap och att det är oklart<br />”vems kunskap bilden vill berätta”.<br /><br />sw haha, fallfrukt - vems kunskap som bilden "vill berätta"<br />Hallå i lingonskogen, bilden vill ingenting, det är färgfält<br />som projiceras i våra ögon och tolkas i vår hjärna.<br /><br />Det är en man och en kvinna som gymnastiserar,<br />sedan är det en man och kvinna som inte gymnaisterar,<br />sedan är det väldigt mycket vit hud, och frågan är vad<br />de andra två figurerna har för sig, de kanske är "fria"<br /><br />Det är en herr och en damavdelning, så det har redan börjat,<br />Patriarkatet formerar sig, hahaha.<br /><br />Det ger som sagt utrymme för alla möjliga slags tolkningar, och självfallet<br />finns det inget enhetligt normerade, som kyrkan gör gällande, det<br />är därför konstverket redan är kanoniskt, och träffat helt rätt.<br />Prästen har faktiskt lite gjort narr av just det som är frågan,<br />vilken den nu är?<br />SW<br /><br /><br />"Holly came from Miami, Fla<br />Hitchhiked her way across the U.S.A<br />Plucked her eyebrows on the way<br />Shaved her legs and then he was a she<br /><br /><br />She says, "hey babe, take a walk on the wild side"<br />Said, "hey honey, take a walk on the wild side"<br /><br /><br />Candy came from out on the Island<br />In the backroom she was everybody's darling<br />But she never lost her head<br />Even when she was giving head<br /><br />She says, "hey baby, take a walk on the wild side"<br />Said, "hey babe, take a walk on the wild side"<br /><br />And the colored girls go doo-doo-doo, doo-doo<br />Doo-doo-doo, doo, doo-doo, doo-doo<br />Doo-doo-doo, doo, doo-doo, doo-doo<br />Doo-doo-doo, doo, doo-doo, doo-doo<br />Doo-doo-doo (doo, doo-doo, doo-doo<br />Doo-doo-doo, doo, doo-doo, doo-doo<br />Doo-doo-doo, doo, doo-doo, doo-doo<br />Doo-doo-doo, doo, doo-doo, doo-doo<br />Doo-doo-doo, dooh)Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-31513918.post-56625481033288847742019-12-11T22:55:14.807+01:002019-12-11T22:55:14.807+01:00Ja var det en altartavla eller inte? Nu sägs det a...Ja var det en altartavla eller inte? Nu sägs det att det inte är det men så lät det förvisso inte. I vart fall lär beslutet, så som sig bör, att ta ner den komma från biskopen ursprungligen. <br /><br />Vet inte om du har missat att det heliga kyrkorummet inte är en konsthall utan en plats för tillbedjan. <br /><br />Jonas MAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-31513918.post-49585786280364917592019-12-11T22:35:18.618+01:002019-12-11T22:35:18.618+01:00Vaddå äpple??
Frukten artbestäms inte i Bibeln, u...Vaddå äpple??<br /><br />Frukten artbestäms inte i Bibeln, utan omnämns bara som Kunskapsträdets frukt, där kunskapen är att kunna skilja mellan gott och ont.<br /><br />Homo EconomicusAnonymousnoreply@blogger.com