tag:blogger.com,1999:blog-31513918.post6906467497432267080..comments2024-03-22T20:33:24.149+01:00Comments on Ulf Bjereld: Forum för levande historia och lärarnas kunskaper om FörintelsenUlf Bjereldhttp://www.blogger.com/profile/02891665877577151375noreply@blogger.comBlogger44125tag:blogger.com,1999:blog-31513918.post-25280074041036603892008-08-27T20:54:00.000+02:002008-08-27T20:54:00.000+02:00GuardianKan bara instämma: dina invändningar blir ...Guardian<BR/>Kan bara instämma: dina invändningar blir inte ett dugg bättre för att de upprepas. Dock kvarstår kunskapsbristen om Förintelsen bland svenska lärare...Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-31513918.post-39269898622493529292008-08-27T19:05:00.000+02:002008-08-27T19:05:00.000+02:00AnonymDin argumentation blir inte en millimeter bä...Anonym<BR/>Din argumentation blir inte en millimeter bättre av att du upprepar dina insinuationer.<BR/><BR/>Du valde själv att ducka undan mitt senaste svar till dig!Guardianhttps://www.blogger.com/profile/05998135292149687579noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-31513918.post-43081168365288790812008-08-27T18:37:00.000+02:002008-08-27T18:37:00.000+02:00Hela upprördheten kring undersökningen är skrämman...Hela upprördheten kring undersökningen är skrämmande. Som om Förintelsen inte förtjänar att bäras i vårt nutida kunnande om 1900-talets stora europeiska folkmord. Självklart bygger all kunskap på saknivå, årtal, namn, etc. Utan dessa detaljer blir det svårt att utveckla en relevant kunskapssyn. Jag frågar igen; varför denna upprörhet? Vad är det som är så anstötligt...?<BR/><BR/>Kunskapen om Förintelsen är ju rätt och slätt dålig bland svenska lärare!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-31513918.post-9482788403999196922008-08-27T16:13:00.000+02:002008-08-27T16:13:00.000+02:00http://www.frangere.se/2008/08/21/att-missbruka-mi...http://www.frangere.se/2008/08/21/att-missbruka-minnen-forum-for-levande-historia-och-kunskapen/Guardianhttps://www.blogger.com/profile/05998135292149687579noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-31513918.post-63401152469615182482008-08-27T15:06:00.000+02:002008-08-27T15:06:00.000+02:00Ulf,Teoretiskt sett har du naturligtvis rätt vad g...Ulf,<BR/><BR/>Teoretiskt sett har du naturligtvis rätt vad gäller att kunna räkna upp huvudstäder etc. Men argumentet kan inte användas:<BR/><BR/>1. Du vänder på sannolikhetskalkylen. Sannolikheten att en lärare som kan räkna upp dödslägren kan Förintelsen är större än sannolikheten att en lärare som inte kan Förintelsen kan räkna upp lägren. <BR/><BR/>2. FFLHs tes är att avsaknaden av baskunskaper indikerar avsaknad av avancerade kunskaper. Detta är i min mening en rimlig teoretisk bas för slutsatserna. Ulf framför tesen att avsaknaden av baskunskaper är irrelevant som indikation vad gäller djupare kunskaper. Har du något som helst belägg från din eller annan akademisk forskning kring utbildningsmetodik att så kan vara fallet?G. Tikotzinskyhttps://www.blogger.com/profile/16495258083992863634noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-31513918.post-36117862907365307252008-08-27T13:46:00.000+02:002008-08-27T13:46:00.000+02:00Ulf och Sixten: Givetvis menade jag att ni kunde k...Ulf och Sixten: Givetvis menade jag att ni kunde komma med förslag direkt till FFLH, inte här på bloggen! Naturligtvis får det ta tid. Det tar tid att blogga också. Alla kan väl föreslå att FFLH går vidare och undersöker lärares kunskaper om andra brott, ta detta som ett avtramp. <BR/><BR/>Sixten: Naturligtvis ska alla brott mot mänskligheten behandlas i den eländiga historien om nazismen och dess verkningar. Ondskan i denna nationalsocialisms ohägnade makt visar sig om och om igen, som i det du skrev om. Men menar du, Sixten, att det som drabbade det judiska folket och det som efter många år fick ett namn INTE förtjänar en undersökning visavis lärares kunskaper om samma? Jag talar alltså om gradvis stiftande av lagar mot ett folk, åren när snaran stegvis drogs åt, klappjakten, bortförandet, mordet på en miljon judiska barn, 80%. Detaljer hör dit. Men frågor kan justeras. Undersökningar kan göras bättre. Och somliga skjuter på meddelaren. <BR/><BR/>A-KAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-31513918.post-69127987526388328832008-08-27T12:47:00.000+02:002008-08-27T12:47:00.000+02:00Sixten:Till A-K: Betr din fråga om frågor ansluter...Sixten:<BR/>Till A-K: Betr din fråga om frågor ansluter jag mig till Ulfs svar.<BR/>På din andra fråga om min avsikt var att "..diskutera olika möjliga vinklar till bakgrunden.." är svaret ja.<BR/>Har inte gjort någon inspektion i dagens skolor, men att döma av enkäten verkar det som man högre upp (FFLH) förväntar sig detaljkunskaper och inte djupare förståelse av lärarnas undervisning. <BR/>Läste igår i en tysk tidning att man norr om Bremen ska sätta upp ett minnesmärke över de mördade sovjetiska krigsfångarna. Totalt uppskattas offren till 3,5 miljoner, varav 1.5 milj inom de första sex månaderna efter anfallet på Sovjetunionen. Metoderna var svält, gasning, medicinska experiment, icke-behandling av tyfussjuka, nackskott och mördande arbetstempo i rustningsindustrin. <BR/>Jag menar inte att antalet är det väsentligaste, men om man lägger till mördandet i de ockuperade områdena av Sovjet av civila kommer man nog till mer än de sex miljonerna offer för judeutrotningen. Rasistiska massmord i båda fallen.<BR/>Kommer detta fram i skolornas undervisning?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-31513918.post-39447346783278188172008-08-27T07:50:00.000+02:002008-08-27T07:50:00.000+02:00Till A-K: Förslag på bättre frågor är inget man lä...Till A-K: Förslag på bättre frågor är inget man lämnar i en bloggpost. Sådana förslag kräver flera dagars eller kanske t o m veckors hårt arbete, och där man sedan provar frågeformuleringarna i olika sammanhang innan man använder dem. Min poäng är att den typen av frågor som FFLH ställer inte mäter den typ av kunskap som de flesta av oss värdesätter. En person skulle t ex kunna räkna upp och namnge huvudstaden i samtliga USA:s delstater utan att för den skull nödvändigtvis veta särskilt mycket om amerikansk politik och samhällsliv. Eller kunna räkna upp den svenska regentlängden, utan att för den skull ha någon djupare förståelse av den svenska politiken utveckling över tid. Eller kunna räkna upp olika typer av nazistiska förintelseläger utan att för den skull ha någon djupare förståelse av orsakerna till nazismen och dess illgärningar.Ulf Bjereldhttps://www.blogger.com/profile/02891665877577151375noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-31513918.post-71097954364166282682008-08-27T02:52:00.000+02:002008-08-27T02:52:00.000+02:00Ja, Sixten, kolonialism och andra ismer tangerar i...Ja, Sixten, kolonialism och andra ismer tangerar ibland. Det har tom varit så att socialism och antisemitism har samsats alltför väl. Det fanns inom arbetarrörelsen (de var inte ensamma förstås)- i Sverige under nazismens tid. Jag ser vedervärdiga utfall på vänsterbloggar idag och jag talar INTE om israelkritik. Charlotte Wiberg på bloggen kamferdroppar sätter fingret på det här:<BR/>http://kamfertext.blogspot.com/2008/08/det-verkar-som-sionistlobbyn-tagit.html. <BR/>Den som bara skjuter på meddelaren (FFLH) är sannerligen i gott sällskap.<BR/><BR/>Angående dina tankar om kolonialismen måste man nog hålla i sinnet att en nedlåtande syn på andra folk och andra religioner är något som verkar vara utmärkande inte bara för västerländsk kultur. Det finns mycket att studera, mycket att diskutera när man vill försöka förstå hur nazisterna fick viljan, förmågan och makten att begå dessa oerhörda brott mot mänskligheten. Jag kan inte finna fel i att FFLH försöker motverka rasism och folkmord, så många hemska exempel som det finns även i vår tid på flera kontinenter.<BR/><BR/>Men nu handlade det om svenska lärares kompetens inom området Förintelsen. Att diskutera olika möjliga vinklar till bakgrunden - som du gör - kan mycket väl vara en bra del av undervisningen. Var det detta du ville ha fram? FFLH's undersökning kan säkert förbättras eller skötas från universitet. Kanske Ulf Bjereld och du kan ge förslag på bättre frågor? Men tills dess - svenska lärare har en del att lära, liksom alla lärare. Vad är fel med att peka ut dessa brister i kunskap? <BR/><BR/>A-KAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-31513918.post-26646999394275695922008-08-25T18:55:00.000+02:002008-08-25T18:55:00.000+02:00Sixten: Djupare förståelse. andra delen.Nazityskla...Sixten: Djupare förståelse. andra delen.<BR/>Nazityskland utförde i Europa vad kolonialmakterna gjort utanför Europa. Ungefär så sa Sven Lindqvist för några år sen i en intervju efter att hans Utrota varenda djävel! hade utkommit. För detta blev han hårt angripen av Per Ahlmark och andra. Det gick inte att jämföra - judeutrotningen var en så unik händelse . Klart att varje folkmord är unikt. Men jag anser det berättigat att jämföra.<BR/>Folkmordet på aboriginerna och tasmanierna i Australien. De senare utrotades helt. Dödandet av befolkningarna i Amerika - det i Mexiko anses vara det största folkmordet. Tyskland utrotade helt hererofolket i Tyska Sydvästafrika (nuv Namibia). <BR/>Gemensamt för nazismen och kolonialismen (och deras folkmord) var rasismen - idéerna om att vitingarna (arierna)var de överlägsna och hade rätt, ja tom skyldighet, att ta hand om de underlägsna raserna och deras länder. Idéerna propagerades speciellt av Rudyard Kipling o Cecil Rhodes. Överhuvudtaget utmärkte sig särskilt engelska intellektuella. Så kunde britterna också upprätta det största kolonialväldet. <BR/>På Hitlers tid var denna rasism gängse. Den fick först den rejäla knäcken 1945. Ryssarna som man föraktat och sett ner på visade sig kunna segra militärt, vinna OS-medaljer och vara först i rymden. Folken i kolonierna kunde kämpa sig fria. Men det var segt. Ännu efter krigsslutet var judar och negrer uteslutna från de finare klubbarna i USA och Medborgarrättsrörelsen fick på 60-och 70-tal kämpa för självklara saker. Och visst lever rasismen kvar där - läs vad tidningarna återger om vad Bidden sagt om Obama innan han blev hans kandidat till vice president! <BR/>Nu har Kina och Indien rest sig. Det var inte så länge sen man såg ner på asiatiska människors förmåga. När amerikanska biltillverkare fick se första ritningarna till en japansk bil lär de ha skrattat på sig. Skrattar bäst som sist!<BR/>Men fortfarande är araber och folken i Afrika de som många ser ner på. "Araberna kunde inte få öknen att blomstra som israelerna. Afrika är bara stamkrig, diktatorer, sjukdomar och svält. Trots omfattande u-hjälp kommer de ingen vart." Sådant får man ibland höra.<BR/>Men det blir nog ändring på det också.<BR/>Nutida folkmord får utredas för sig. Men folkmordet på judarna måste kopplas ihop med kolonialismens rasism, där den moderna antisemitismen utgjorde en beståndsdel.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-31513918.post-4435328166791190332008-08-25T18:12:00.000+02:002008-08-25T18:12:00.000+02:00Nå. Nu värderades faktiskt olika fel på FFLH´s enk...Nå. Nu värderades faktiskt olika fel på FFLH´s enkät olika.<BR/>För att ta ett exempel så gav svaret att Gulag var ett nazistiskt projekt mycket större poängavdrag än fel ifråga om årtal för arresteringar av judar på 30-talet.<BR/>Förintelsen skedde i Västeuropa(nåja från Västeuropa i Östeuropa) därför är den lika signifikant för oss som bor där som för israeliska medborgare. Inte minst mot bakgrund av den sista förföljelse som 1968 tvingade ett stort antal judar i landsflykt från Polen.<BR/><BR/>Dock tror jag inte att bristande kunskaper om förintelsen hos svenska lärare kan ses isolerat.<BR/>Jag tror att kunskapsnivån inom de flesta humanistiska och naturvetenskapliga ämnen hos svenska lärare sjunkit genom åren.<BR/>Hur skulle det kunna vara på något annat sätt då relativa löner och status för lärare sjunkit och reflektas i en allt mindre konkurrens om utbildningsplatser på lärarlinjer?<BR/>/BRAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-31513918.post-11784416138699056562008-08-25T13:55:00.000+02:002008-08-25T13:55:00.000+02:00AnonymEftersom jag inte är ”vänster” kan jag inte ...Anonym<BR/>Eftersom jag inte är ”vänster” kan jag inte tala om vad ”vänsterns” syfte och motiv är.<BR/><BR/>Vilken vikt man lägger vid Förintelsens beror naturligtvis vilken relation man har till det hela; för judar och staten Israel är betydelsen, av lättförståliga skäl, mycket större än för ”medelsvensson”.<BR/>Så är det med de flesta historiska händelser – like it, or not.<BR/><BR/>Vad undersökningen visat på, är att om man ställer detaljfrågor, och sedan ger omöjliga svarsalternativ - så svarar folk fel. Knappast någon större sensation.<BR/>På frågan om judiska arresteringar, så räckte det inte att man kände till att det skedde på 1930-talet i Tyskland, man skulle dessutom pricka rätt ibland 4 olika årtal på 30-talet för att vara godkänd…<BR/>Tala om att göra folk till brottslingar. <BR/><BR/>Att det ”problem” som då FFLH då ”blottlagt” genom sina ”undersökningar”, dessutom råkar vara grunden för den egna existensen, är naturligtvis bara en tillfällighet i sammanhanget.Guardianhttps://www.blogger.com/profile/05998135292149687579noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-31513918.post-12850610700020964232008-08-25T11:45:00.000+02:002008-08-25T11:45:00.000+02:00Guardian! Att påstå du påstår att FLHs undersöknin...Guardian! Att påstå du påstår att FLHs undersökning är politiserad och dålig är intressant. <BR/><BR/>Genom att angripa undersökningen, försöker vänstern sänka betydelsen av Förintelsen. Är det månne så att vänsterns Israelkritik inte klarar att hantera den judiska historiens öde där Förintelsen representerar nutidshistoriens i särklass största folkmord. <BR/><BR/>Undersökningen visar, och jag upprepar, att svenska lärare har dålig kunskap om Förintelsen. Detta måste ju i ärlighetens namn vara ett problem!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-31513918.post-65655948267443219902008-08-25T10:11:00.000+02:002008-08-25T10:11:00.000+02:00AnonymOch varför ska FFLH hela tiden göra politise...Anonym<BR/>Och varför ska FFLH hela tiden göra politiserade och dåliga undersökningar?<BR/>Och varför ska man acceptera detta?<BR/><BR/>Att sedan FFLH:S försvare ska behöva argumentera med ett batteri av insinuationer mot kritiken , ligger helt i nivå med FFLH:s undersökningar.Guardianhttps://www.blogger.com/profile/05998135292149687579noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-31513918.post-32644691424699257182008-08-25T08:10:00.000+02:002008-08-25T08:10:00.000+02:00Om Sixten! Tack för en intressant historielektion....Om Sixten! Tack för en intressant historielektion. Men vad har den att göra med svenska lärares brist på kunskap om Förintelsen.<BR/><BR/>Frågan kvarstår; varför denna kraftsamling av kritik mod FLHs undersökning. Är kritikerna kanske nöjda med kunskapsbristen hos lärarna? Anser vänsterdebattörerna att kunnandet om Förintelsen inte är viktig...? Vilket motiv driver vänstern att så kraftfullt engagera sig i kritiken mot undersökningen? <BR/><BR/>Svaret bör kanske väcka eftertanke.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-31513918.post-64683065398798429002008-08-24T20:22:00.000+02:002008-08-24T20:22:00.000+02:00Sixten:Det har sagt att FFLH:s enkät denna gång si...Sixten:<BR/>Det har sagt att FFLH:s enkät denna gång siktade på att mäta djupare förståelse av nazisternas folkmord. Det behövs verkligen, liksom för alla folkmord . Hur ska det annars gå att förhindra liknande i fortsättningen? <BR/>Var orsaken bara antisemitism? Varför hände detta då i Tyskland? Antisemitismen var väl minst lika stark i andra länder på kontinenten och Ryssland. Och antalet judar i Tyskland var inte stort, mindre än en procent. Och större delen var väl integrerade i samhället och kände sig också som tyskar. Och Tyskland var kulturellt högstående - kanske som Auschwitzöverlevaren Einhorn ansåg: det främsta.<BR/>Versaillesfreden var orättvis mot Tyskland, vilket upplevdes av de flesta tyskar. Tyskland var inte bara kulturellt högtstående, också etta på många områden inom vetenskap och teknik. Familjerna som ägde de framstående industrierna blev minst sagt frustrerade av orättvisan.<BR/>De blev revanschsugna, liksom militärerna (ofta preussiska godsägare), som odlade "dolkstötslegenden", dvs att de inte förlorat kriget, utan förråtts av socaldemokrater på hemmaplan. Därav Versaillesfreden.... <BR/>Hitler och hans parti verkade lovande - där fanns krafter som kunde mobilisera folket för mål som passade dessa höga herrar. Många av dem var nog inte antisemiter, men vad gjorde det! Hitler hade ju framgång med att utmåla judarna, kommunister, socialdemokrater och andra demokrater som syndabockar. <BR/>Så kom då den stora depressionen, som hårt drabbade många tyskar. För många i medelklassen blev syndabockspropagandan då övertygande. <BR/>De höga herrarna satsade pengar på Hitlers parti i gengäld mot att den antikapitalistiska propagandan tonades ner eller inte skulle innebära svårigheter för de förra. <BR/>Sen vet vi hur det gick. Länge såg det bra ut för den satsning de höga herrarna gjort. Industrin blomstrade, Rustningarna först hemliga likaså. Land efter land föll till föga eller ockuperades. Ryssland frestade, där fanns oljan i Kaukasus och stora jordbruksarealer. Båda sakerna viktiga för fortsatt marsch mot världsherravälde. Slaverna som Untermenschen kunde ju inte sköta det här. De skulle utrotas, men inte helt, de behövdes som drängar och pigor på de stora gods som skulle tilldelas de tappraste av de tyska soldaterna. Judarna som var de verkligt styrande i Sovjet skulle utrotas, men med förnuft - få arbeta med svältransoner tills de dog. Nazityskar när de erövrat Estland förfärades över hur estniska fascister slog ihjäl sina judar primitivt med yxor o dyl. Det var inte så många judar i Estland, så det blev först som Judenfreies Land.<BR/>Sen vet vi hur det gick. Det som skulle bli det tusenåriga riket blev bara tolv år!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-31513918.post-77948185279247836382008-08-24T12:05:00.000+02:002008-08-24T12:05:00.000+02:00Berätta nu varför du kallar FLH´s enkät för idioti...Berätta nu varför du kallar FLH´s enkät för idiotisk Sixten!<BR/>Berätta också varför du anser att jag försvarar kolonialism när jag påpekar att stamkrig,etniska motsättningar, brutala diktatorer och religiösa motsättningar(Herrens befrielsearmé i Uganda)ofta har skapat en större otrygghet och rättslöshet än under de gamla kolonialmakterna.<BR/><BR/>Uppropet om avskaffande av FLH och mot dess senaste enkät påminner starkt om reaktionen på Bachners och Rings undersökning av antisemitismen i Sverige.<BR/>Även då kom kritiken kobrasnabbt från fr.a vänsterhåll.<BR/><BR/>Det är reaktioner som den och som nu på undersökningen om lärarers kunskaper om förintelsen som gör att man måste dra slutsatsen att vänstern har en kraftig egen agenda som syftar till att relativisera och förringa dagens antisemitism samt att banalisera kunskaper om förintelsen.<BR/>/BRAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-31513918.post-7507411278285218112008-08-24T02:02:00.000+02:002008-08-24T02:02:00.000+02:00Jag håller helt med Ulf. Det var en usel undersökn...Jag håller helt med Ulf. Det var en usel undersökning och dess konstruktörer verkar inte ha några djupare insikter om vad som är viktigt i undervisningen om nazismens brott.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-31513918.post-5096011256357913862008-08-23T21:23:00.000+02:002008-08-23T21:23:00.000+02:00Sixten:BR skriver:"I själva verket har de färgade ...Sixten:<BR/>BR skriver:"I själva verket har de färgade i Zimbabwe, Uganda och Kenya aldrig haft det så tryggt och rättssäkert som under brittisk kolonialism."<BR/>I Kenya slog britterna på 1950-talet mycket blodigt ner det s k Mau-mau-upproret, men sen fick de lämna över till f d terroristen Jomo Kenyatta som den fria staten Kenyas förste ledare. Zimbabwe var utbrytarrepubliken Rhodesia under ledning av rasisten Ian Smith, som officiellt bara erkändes av den andra apartheidstaten Sydafrika. Efter lång kamp under ledning av Robert Mugabe blev landet fritt. <BR/>BR försvarar alltså kolonialismen, men på Al-Hamatzav frågar han om jag är nazist. Detta för att jag som tusen andra vänt mig mot idiotenkäten och krävt FFLHs avskaffande.<BR/>Med BR som Isaelvän behöver Israel inga fiender. Eller hur? A-K Roth och G.Tikotzinsky?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-31513918.post-3903537757729552282008-08-23T20:56:00.000+02:002008-08-23T20:56:00.000+02:00Anonym 11:48 PM,Bra, då är vi eniga om att baskuns...Anonym 11:48 PM,<BR/><BR/>Bra, då är vi eniga om att baskunskaper är viktiga. Värt att bemärka att FFLH uttalade sig om LÄRARNAS kunskaper, inte ELEVERNAS. Det är inte samma sak. <BR/><BR/>Frågan var vilka kunskaper som behövs för att UNDERVISA om Förintelsen, inte för att förstå Förintelsen. Det är inte heller samma sak.<BR/><BR/>Jag har inte skrivit någonting om FFLHs existensberättigande. Rent allmänt håller jag helt med om att staten inte borde syssla med historieforskning utanför universiteten. Men det finns mycket som staten inte borde syssla med. Jag tillhör den minoritet som anser att vuxna människor är tillräckligt mogna att själv bestämma hur många skivor bröd det skall äta var dag, utan att Socialstyrelsen lägger sig i.G. Tikotzinskyhttps://www.blogger.com/profile/16495258083992863634noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-31513918.post-21347691276314573132008-08-22T23:48:00.000+02:002008-08-22T23:48:00.000+02:00Sixten: GT, du slår in öppna dörrar. Klart faktaku...Sixten: GT, du slår in öppna dörrar. Klart faktakunskaper är viktiga, men FFLHs enkät är ju helt bedrövlig. Roy B Alterman instämmer i huvudsak i DN:s och andras kritik. Och anser att vi inte ska ha en sådan statlig myndighet. <BR/>Men vad anser du om djupare förståele och de trådar jag dragit upp i tidigare inlägg. Hörde på Ring P1 igår att personer just som jag efterlyste orsaker till de fruktansvärda händelserna. Är det inte rentav ännu viktigare än att veta årtal och platser eller procentsiffror? <BR/>Verkligheten upplevs av många när vi lever i den som kaotisk. Men efteråt när historien ska skrivas behövs sammanhang och samband. En rent kronologisk händelsebeskrivning räcker då inte. Man vill förstå även det man hatar, eller?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-31513918.post-57529551407982647112008-08-22T22:58:00.000+02:002008-08-22T22:58:00.000+02:00Anonym 11:32 AM,Förintelsen kan inte reduceras til...Anonym 11:32 AM,<BR/><BR/>Förintelsen kan inte reduceras till platser och årtal, men kan inte heller analyseras utan en god faktabas. Här är några exempel:<BR/><BR/>Hur föklarar en lärare tidslinjen utan hållpunkterna Nurnberg-lagarna 1935, Kristallnatten 1938, Wannsee-konferensen 1942.<BR/><BR/>Hur förklarar en lärare innebörden av Ghetto-upproret i Warsaw utan att känna till siffrorna om befolkningens ursprungliga storlek, antalet döda av svält, antalet deporterade, antalet vapenföra judar, antalet döda civila under upproret samt antalet överlevande.<BR/><BR/>Theresienstadt är idag en pittoresk konstnärsby. Jag tvivlar på att någon kan förklara innebörden av vad som hände utan att känna till exakta årtal samt siffror om antalet fångar, antalet döda, antalet deporterade, antalet överlevande.<BR/><BR/>Hur förklarar du den unika industriella aspekten av Förintelsen utan att känna till namnen Auschwitz, Chelmno, Treblinka, Majdanek, Sobibor, Belzec. Och hur förklarar du den unika judiska aspekten utan samma namn (samt Wannsee)?G. Tikotzinskyhttps://www.blogger.com/profile/16495258083992863634noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-31513918.post-83413163848619605982008-08-22T18:23:00.000+02:002008-08-22T18:23:00.000+02:00Sixtens resonemang om judehatets uppkomst i koloni...Sixtens resonemang om judehatets uppkomst i kolonialism och judarnas vinhandel i Pfalz är rent ut sagt enfaldig från utgångspunkten att judehat varit en bärande idé i såväl de protestantiska som de katolska och de muslimska kyrkornas bekännare långt innan Sixten och andra missledda började beskylla västvärldens kolonialism för allt ont i världen.<BR/>I själva verket har de färgade i Zimbabwe, Uganda och Kenya aldrig haft det så tryggt och rättssäkert som under brittisk kolonialism.<BR/><BR/>Det är korrekt att förförra generationens socialdemokrater med Erlander och Torsten Nilsson höll en vänsterns rågågång mot antisemitism förklädd till antisionism och Israelhat.<BR/><BR/>Det gäller dock inte generationen senare med Palme, Pierre Schori och Sren Anderson som med glädje omfamnade de korrumperade arabiska ledare som Arafat som önskade Israels undergång <BR/><BR/>Termen "islamofobi" är en uppfinning av vänstern för att tabubelägga all diskussion om antidemokrati, kvinnoförtryck och antisemitism i den islamska världen.<BR/>Det epitet bör snarast avföras till historiens skräphög.<BR/><BR/>Resultatet av FFLH´s undersökning om antisemitism är ytterst nedslående eftersom svaren på frågorna viktats så att den som inte kunde skillnaden mellan koncentrationsläger och förintelseläger fick ett avsevärt mindre poängavdrag på frågan än den som inte visste skillnaden mellan nazisternas läger och GULAG.<BR/><BR/>Sedan tror jag iofs inte att de svenska lärarnas okunskap om förintelsen är en isolerad företeelse. Den låga bildningsgraden hos svenska lärare om förintelsehistoria är säkert generell för all historia.<BR/>En enkät om Sovjet och dess historia och brutala förtryck och förföljelser skulle sannolikt ge samma nedslående resultat liksom en enkät om Napoleonkrigen, Fransktyska kriget innan Tysklands enande, WWI och WWII. När det inte finns någon konkurrens om utbildningsplatserna på lärarutbildningen så blir resultatet det som den aktuella enkäten av FFLH uppvisar.<BR/>/BRAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-31513918.post-73446639487119176382008-08-22T11:32:00.000+02:002008-08-22T11:32:00.000+02:00Sixten: Först till BR. Tar tillbaka det positiva b...Sixten: Först till BR. Tar tillbaka det positiva bl a om dig jag skrev i mitt första inlägg. "Nonsens om kolonialismen…" Vad är det för kritik? Burrrrr!<BR/>A-K Roths invändning väntade jag mig. Nej, jag anser inte att judarna i Sverige ska vara rädda och ligga lågt. Tvärtom bör de vara frimodiga1 Men de har ingen anledning att bli glada över dumheterna i FFLH:s "undersökning". Björntjänst var nog inte så oberättigad karakteristik Nazisternas utrotningen av judar är en alldeles för allvarlig sak för att den ska tas upp som frågor om platser, årtal och procentsiffror (eller hur, GT?). Inte konstigt att hälften av de tillfrågade inte svarade!<BR/>Den europeiska antisemitismen var en fruktansvärd hydra med lång historia. Men vårt land var i huvudsak förskonat. Tidvis drev några tongivande personer judehat, t ex författaren Waldemar Hammenhög. Vår störste författare Strindberg var en tid antisemit, troligen influerad från kontinenten.. Han lämnade detta vilket är noga utrett. Bland vanligt folk förekom historier och vitsar om judar. Angreppspunkt: gnidighet och lurendrejeri i affärer.<BR/>Hörde sådant i mitt skräddarhem på 30- och 40-talet. Men juden som kom och sålde tyger bemöttes vänligt. <BR/>Vänstern - socialdemokrater och kommunister - bekämpade kraftfullt nazismen och särskilt antisemitismen. Speciellt var Torsten Nilsson mycket aktiv. Och när rapporterna om de hemska händelserna nådde den breda allmänheten i Sverige blåste denna antisemitism bort. Den förbyttes i medkänsla och skuldkänslor, som medförde starkt stöd för upprättandet av staten Israel. <BR/>Tror inte att antisemitismen kommit tillbaka i Sverige och utgör ett allvarligt problem. Det gör däremot islamofobin. FFLH har i praktiken inte kommit till annat resultat. Det som kallas ökande antisemitism är troligen en sammanblandning av judehat med avsky över staten Israels politik. Alltså antisionism uppfattas av en del som antisemitism!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-31513918.post-7058018501672900742008-08-22T08:52:00.000+02:002008-08-22T08:52:00.000+02:00Om jag var lärare skulle jag tänka att Förintelsen...Om jag var lärare skulle jag tänka att Förintelsen är lätt att undervisa om. Jag skulle förbereda mig och det är lätt eftersom det finns så mycket bra arbetsmaterial (t ex från Forum för levande historia) att använda. Om jag däremot skulle undervisa om Jugoslavienkriget skulle jag vara orolig och jag skulle behöva använda mina pedagogiska kunskaper (eftersom jag itne är pedogogutbildad vill jag inte hoppa in och ta de klassen tack) i klassrummet kommer det säkert finnas både en serb och en bosnier med egna familjeerfarenheter. Det här är det senaste folkmordet på europeisk mark och ska vi lära av historien bör vi kanske också titta på närhistorien. Sedan måste jag undervisa om rwanda - jag tror det blir svårt att hitta pedagogiska filmer, utställningar och arbetsmaterial - men jag måste ju, för detta är ett av de senaste och största folkmorden och jag måste kanske först lära mig vilka platser i rwanda det skedde på...och exakt vilka årtal och hur många barn som dog. Det vitkigaste är väl inte att förklara om de två folkgrupperna hutuer och tutsier utan vilka platser och årtal det handlar om - eller?Anonymousnoreply@blogger.com