tag:blogger.com,1999:blog-31513918.post4894742661517266784..comments2024-03-22T20:33:24.149+01:00Comments on Ulf Bjereld: Göteborg världens 7:e bästa stad för biltrafik!Ulf Bjereldhttp://www.blogger.com/profile/02891665877577151375noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-31513918.post-60846160807880453972019-11-22T00:54:07.347+01:002019-11-22T00:54:07.347+01:00Denna skala leder till helt fel sorts tratt som st...Denna skala leder till helt fel sorts tratt som styr tankebanorna alldeles bortitok.<br />HE tänker rätt.<br />Ett borgerligt perspektiv innebär att kostnader ska tas där de uppstår.<br />Vill Miljöpartister i Stockholms riksdag kunna susa ToR till Bryssel i 350 Km/h<br />för att de inbillat sig att detta räddar moder jod, så låt dem betala notan själva<br />En kommunister princip är inte fel, om den är kommunister, tex att satsa på regional tågutveckling<br />så att miljontals människor kan pendla med tåg mellan olila regioner. DÅ är investeringen samhällsnyttig<br />eftersom den görs med skattemedel, och som kommer till någon slags kollektiv nytta (Eftersom kollektiv består<br />av individer, så måste det alltså vara ROI per individ, annars är det inte verksamt.<br /><br />Naturligtvis ska vägsystem betalas av de som åker på vägen, men alla dumskallar missar det mest fundamentala,<br />med vägar, eftersom all fått för sig att vi ska konsumera och köpa paket enligt just in time-principen, så allt på kö från Kina,<br />och fler hamnar än Göteborg och Rotterdam, tar nu containerfartyg med 10.000 burkar per frakt, räkna på den trafiklasten när<br />10.000 trailers ska iväg från Oxelösund eller Nynäs. Suck, politikerna bygger ut med trippel motvägsled. men inte betalar<br />de som får ner fraktpriset för väginvesteringen. Det gör de som ska köra bil, och det är oftast inte hantverkarna som får betala mest efter skatt. Det är vanliga löneslavar.<br /><br />Ergo, vägar ska betalas med skatt per nyttjandetillfälle om man är höger, och ska vara gratis om man är vänster.<br />kollektiv nytta. Men nu har ju inte alla bil, och då ändras kalkylen, från ideologi till praktisk.<br />Det är inget annat än en enkel intressekalkyl, de som har bil, gillar inte pålagor, och de om inte har bil, gillar pålagor för bilar.<br />Resten är baklängesförklaringar som kokas ihop av hela andra orsaker.<br /><br />Blir är mycket lönsamma för kommunen, tex i Stockholm. Den borgerliga majoriteten fullkomligt håvar in pengar till kassan, ideologiskt rätt, men eftersom den andra sidan av myntet, intresset säger att det är fler borgare som åker egen bil, så är det en del som är sura, eftersom det fullkomligt kryllar av lisor Pnissar i innerstan, men är gratis att parkera dygnet om, i vissa områden där inte ens polisen går säker. Så det är väl som Marx formulerade saken, Intresset ljuger inte? S.WAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-31513918.post-83472502744318587612019-11-18T22:42:47.858+01:002019-11-18T22:42:47.858+01:00Som det är nu kostar det pengar att parkera och är...Som det är nu kostar det pengar att parkera och är gratis att köra på gator och vägar. Om man verkligen vill minska biltrafiken borde det vara tvärtom - kosta pengar att bruka vägnätet, men gratis att ställa ifrån sig bilen föra att gå eller åka kollektivtrafik.<br /><br />Homo EconomicusAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-31513918.post-88594139733209553322019-11-18T21:13:38.823+01:002019-11-18T21:13:38.823+01:00Med cirka 200 000 mil bakom mig och alla typer av ...Med cirka 200 000 mil bakom mig och alla typer av körkort - lämnade tillbaka alla för fyra år sedan utom bilkörkortet. Livnärt mig på tungtrafik och taxi i GBG. Häromdagen tänkte jag på en promenad i från Femman till hemskheten utanför stadsbiblioteket; vilket trafikvänligt centrum vi har! Imponeras över hur väl att trafikomläggning fungerar. Inte att undra på att GBG ligger högt på välfärdslistan!Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/17197824205092361427noreply@blogger.com